torsdag 15 september 2022

Kojdag med mos

 

Ute råder höst och regn. 

Vi är inne och eldar. 
Anders är sjuk, jag är ledig, 
Tage är hemma och Dagny har 
varit på skolan sina timmar. 

Två av våra fyra äppelträd har burit frukt i år. De två sorterna jag planterade för tre år sedan.
 Pirja och Transparente blanche. 
Idag såg jag att det blivit fallfrukt 
under bägge träden så det var dags att 
plocka ner äpplena och göra mos. 
Pga angrepp av Rönnbärsmal gick tyvärr en 
del av frukten direkt ner i komposthinken,
 men det blev ändå ett litet 
gäng burkar med mos. 
Våra första träd, vår första skörd 
och vår första egna mos. 👌🍏🍎






Jag har blivit en tillskottgivare.
 Något som jag ju INTE skulle bli! 😏🙈
Men nu får dom, utöver mineralerna som är lämpliga för Jämtlands vallar 
(Miner ballance P), 
även ett preparat som ska vara bra 
för magen samt ett preparat som ska 
vara bra för hårrem och hovar. 
Syftet med dessa är att förbättra 
främst Oddurs hovar.  
För att hästarna ska äta dessa två 
olika pulver och mineraler 
så köper jag även kraftfoder 
som är smakligare för att blanda ut 
det hela med och på så sätt få 
dom att äta det andra. 😅
Kaisa får samma som Oddur, 
som när han ätit upp sitt, 
går och äter upp det sista av Kaisas också.
Kaisa uppskattade inte att jag blandat i kiselpulvret idag.
Hon sparkade ut sin skål. 
Oddur mumsade glatt i sig 
sin i vanlig ordning...

Sen blev det lite kaninsmys och kaninfix. 
Trots att Dumle nu är kastrerad måste han vänta ytterligare 5-6 veckor innan han kan flytta ihop med Rosa och Petunia. 
För så länge finns det nämligen
 fortfarande risk för reproduktion 
 hos kaniner trots kastrering.


Jag och Dagny plockade uppskattat grönt
 till kaninerna när jag hämtat 
henne från skolan. ❤


Till middag blev det pasta med ost och skinksås. Vi hade nämligen påläggsskinka 
som behövde ätas upp. 
Gräslöken är från kryddbaljan ute på bron. 


Jag gjorde även nått idag som jag 
dragit på ett tag. 
Jag oljade in vårat vackra köksbord
 och alla träredskap. 
Det gick som vanligt en hel del kaffe idag. 
🙏👌


Kvällen bjöd på lite baklust så jag och Tage svängde ihop en plåt kärleksmums. 

Med bla ägg från grannen.


Hjälpsam liten bagare.


Kärleksmums.

Gott kvällsfika tyckte Dagny.

Trött och sjuk Anders gillar kaka. 

Busgubbe! ❤












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar