tisdag 27 augusti 2024

Ridtur med Dagny

Igår efter middagen tog vi en ridtur igen jag och Dagny. 

Förutsättningarna var inte fullt lika optimala som sist. Vädret var kyligare, Kaisa hade inte gått dagarna innan och det blåste. Hästarna var piggare och det märktes redan när jag tog in dem från hagen. 

Men nu hade jag ju sagt att vi skulle rida till Dagny. För säkerhets skull så fick de ha grimmorna kvar under tränset. Dessutom hängde jag på Oddur packväskor. I dem slängde jag ner två grimskaft och en regnjacka till Dagny. Vi valde även lite bekvämare skor. OM jag, eller vi, skulle behöva hoppa av och leda dem en längre bit. 

Men det gick faktiskt riktigt, riktigt bra även igår med Dagnys och min ridtur. Dagny märkte att Kaisa var piggare främst när hon skulle rida en kortare sträcka i lite snabbare tempo än skritt. Så då sa hon att hon bara ville skritta hela turen. 

Jag valde samma rutt som sist. En tur som inte har sträckor där vi brukar galloppera. Dvs inga vägar där hästarna blir inställda på att få springa. Är man rutinerad kan man ju hejda dem, men där är inte Dagny riktigt ännu. Sen sa jag till Dagny att hon bara kunde styra in i rumpan på Oddur om hon behövd en broms. Jag är så tacksam över att ha två hästar som är så goda och trygga kompisar att sådana tilltag är helt gångbara. 

Jag, Dagny, Oddur och Kaisa fick en väldigt fin tur tillsammans. ❤️
TACKSAM! 

Dagny 8 år och Kaisa 12 år. ❤️❤️
Jag var höggravid med Dagny 
när vi köpte Kaisa som oinriden 3-åring. 















 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar