måndag 28 augusti 2023

Hemodlat, härodlat, närodlat

I helgen har vi haft fint besök av Anders kusin Ove och Sandra från Norrbotten. 

De är fenomenala på att odla och ta till vara på ätbara saker i sin närhet. En väldigt stor del av det dom äter under hela året är hemodlat och hämtat från skogen. 

I lördags bjöd de oss på en så god middag med många råvaror från egen gård.

Rödbetssallad och rödbetsbröd. Picklad lök, inlagd zucchini, vitkålssallad, gele av rosa vinbär, bostongurka av egna grödor, tomater, gurka, potatis samt köttgryta. Sååååå gott!!! 

Jag tycker Sandra och Oves kunskap om odling i Norrland och all god mat de får till är så inspirerande! 

Jag förstår också att det ligger mycket jobb bakom. Något man verkligen behöver prioritera och ägna tid och kraft åt. 

Jag både vill odla mer och samtidigt har jag i år bromsat odlingen. Jag har planterat 2 nya fruktträd och utökat både jordgubbsodlingen och potatisodlingen samt haft vår återkommande jordgubbsampel och kryddbalja. 

Jag hoppade däremot över både tomater, physalis och broccoli, som jag odlade ifjol. Dessutom har jag inte sått eller köpt en enda  sommarblomma utöver de två övervintrade pelargonerna. En av dom har vi faktiskt  fått av just Ove och Sandra. 

Jag bestämde redan i våras att göra aktiva val inför sommaren och dra ner på några saker. Odling var en av de sakerna. 

Desto lyxigare är det då att få bli bjuden på en supergod norrländsk närproducerad gommidag.  Mums! 

Alltid lika trevligt att hänga med Ove och Sandra! ❤











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar