tisdag 29 augusti 2023

Arvegods och skjortor

Av mamma har vi fått lite olika saker sista tiden. Dels en pytteliten, gullig skål i glas som lämpade sig väl till att bli flingsaltförvaring att ha ståendes framme. Den är efter min morfars bror Holger och hans fru Judit. 

Vi fick även en gammal vacker karaff som kommer från Linnea Bergstens föräldrar. Den kan därför mycket väl vara från 1800-talet. Linnea Bergsten drev en bosättningsaffär (dåtidens inredningbutik) i Högdalens centrum. Då min mormor och morfar också drev ett glasmästeri och ramaffär i samma centrum så lärde de känna varandra. Min mamma fick denna karaff av Linnea och nu fick jag den av mamma. 

Min mamma har även hittat ett gäng begagnade skjortor till Tage. Mamma har alltid varit noga med kläder och det är hon nu med. De begagnade kläderna fryses, tvättas och stryks. Dessutom är nog mammas nålsöga för begagnat lite smalare än mitt så kläderna ser alltid nya ut. 

Tage var mycket glad för sina nya fina kläder och satte genast på sig en av tröjorna, samt vill ha en av skjortorna på sitt kalas på söndag. ❤



Vackra mönster är inristade i karaffen.

Tage-manekäng.  













 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar