tisdag 28 maj 2024

Mer trädgårdsfix

Jag gillar att göra fint i trädgården. Jag gillar att ha det fint i trädgården. Jag gillar att odla egen mat. 

Hade jag inte haft ett hundintresse, ett hästintresse, två barn, renovering och en relativt maxad vardag hade nog trädgård fått ta en ganska stor plats i mitt liv. 

I fjol var jag en smula matt och orkade inte riktigt med trädgården. Efter att ha anlagt ett stort potatisland kände jag mig slut som artist.

Inför denna odlingssäsong tänkte jag så här: 
Jag gör inga stor utsvävningar eller utökningar. Om jag verkligen inte känner att jag vill och orkar. Det ska vara lustfyllt, annars skiter jag i det. 

Men dessa varma sommardagar i maj har tänt min slumrade odlingsgnista! 

Det har blivit blommor, utökad potatisodling, förbättrad potatisodling samt förbättrad jordgubbsodling in progress. 

Anders har hjälpt mig med jordpåfyllning. Det var guld värt för i fjol kärrade jag upp alla jord för slänten själv. Jag fick kämpa med femtielva lass och kände att det var en smula övermäktigt. Glädjen försvann liksom någonstans i mitt anletes svett. 

Denna afton har vi jobbat på, sida vid sida, med vår trädgård och våra odlingar. Det kändes bra och roligt för oss båda två. ❤️🌱👌

Tacksam. 🍀

Vår norska bruspirrea tar sig, sagta men säker. 😍

Timjan, gräslök. Basilika.

Pallkrage 1 är färdig!
Jordgubbsplant bortplockade, 
Ogräset avlägsnats, jord påfyllt 
och plant nedgrävda igen. 
Nu bara resten kvar!  

Anders fixar mer jord i potatispallkragarna. 

Pelargoner, Praktsalvia, Tagetes, 
Hortensia, Pensé och jordgubbsampel. 
Samt några tomma krukor att fylla med
granna blomster. 

Mera jord ner i de blivande potatispallkragarna. 

Nyrensad, nypåfylld, och 
nyåterplanterad jordgubbslåda. 

Gul kruktomat Venus. 
Ytterligare 5 röda kruktomater Wilma 
ska ner i jord och ställas på verandan.

Persilja och rosmarin.

Vår uteplats! 😍

Jordgubbsampel och sommarblommor. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar