måndag 12 februari 2024

Modern mat?

Mat intresserar mig måttligt och i perioder.

Jag är ingen vass matperson och modern mat är jag absolut igen hejare på. 

Varje gång jag får Icas medlemstidning Buffé bläddrar jag nyfiket igenom den men konstaterar i slutet av tidningen att majoriteten av recepten känns som rena grekiskan för mig. Det är så otroligt många ingredienser som jag inte är familjär med och som aldrig finns hemma hos oss. 

Det är inte många gånger som jag hämtat saxen och klippt ut något intressant till min receptsamlingsbok. 

Buffé brukar sluta i järnspisen eller i pappersåtervinningen. 

Idag åt jag iallafall gott hela dagen. Enkelt och gott. 

Jag började med kaffe och havregrynsgröt med lingonsylt och mjölk till frukost. 

Havregrynsgröt som min dörrvakt från Belfast skämtade om när jag jobbade i en butik i Dublin. När jag bar in alla lådor som kommit till butiken med nya varor sa han så här: 
"Äter ni svenskar fortfarande havregrynsgröt, är det därför du är så stark? Hahaha!". Tanken på att människor fortfarande åt havregrynsgröt var för honom helt ironisk och komplett otänkbar. 

Eller som när min barndomsvän Vivi delade ett hus med några italienare när hon bodde i Barcelona en period. De tyckte hennes Havregrynsgrötfrukostar var så vedervärdiga att de inte ville vara kvar i köket. De skulle bara veta vilken supergröt det är! 🤩

Till dagens lunch blev det den exotiska rätten Chili con carne (chili med kött på spanska). Fast så värst mycket chilli hade jag faktiskt inte i. Typ ingen? Rätten känns ju inte så värst exotisk heller längre. Men väldigt god ihop med varma baguetter. 😋

Sen åkte jag på jobbet. Där lagade jag panerad fisk, kokt potatis, spenat och citron till middag. Så gott! 

En enkel, god och ganska omodern matdag. Helt i min smak. ☺️






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar