fredag 9 februari 2024

Korv i konfyr

När jag bodde i Norge så hängde jag en del med ett så härligt par! Linn-Marie och Solrun. 

Linn-Marie berättad om familjens alla semesterresor till Sverige med husvagnen. Hennes mamma hade en förkärlek till falukorv på dessa semestrar. En produkt som ej finns i Norge. 

Linn-Marie trodde hon ätit alla varianter på falukorv, men då jag frågade om hon ätit Korv i ugn (Korv i konfyr) så sa hon "Ka för noe?"

Det var ju hutlöst dyrt i Norge så jag köpte i stort sett ingenting. Jag gjorde som alla andra norskar: harreturer varje gång jag åkte hem. Så en kväll när vi skulle ses jag, Solrun och Linn-Marie så bjöd jag dom på Korv i konfyr. 

Det bjöd jag även min familj på denna fredagskväll innan vi hade fredagsmys tillsammans och mumsade snacks och tittade på filmen Ratatouille.

Svensk korv, svenska morötter, svensk lök,
svensk ost och svensk senap.
Kryddorna kom från Tröndelag och de
Krossade tomaterna från Grekland. 
 
Egenodlad potatis. Amandine. 

Prima mjölk till potatismoset. 
Älskar svinnmat!

Falukorv i ugn.
Eller Korv i Konfyr som jag 
kallade det i Nord-Tröndelag. 




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar