måndag 6 februari 2023

En dag i Gällö

Igår åkte jag och Tage till Mickelbacken i Gällö. Det är också en liten skidanläggning som drivs ideellt av bybor. 

Den är jättetrevlig och har dels en grön barnbacke med en knapplift som är gratis för alla att åka i. Sen finns det även en ankarlift till några mer avancerade nedfarter. En blå, två röda och två svarta har jag för mig. 

Där finns också vindskydd, eldar, skiduthyrning, värmestuga och fikaförsäljning. 

Jag och Tage hade några härliga timmar i barnbacken tillsammans och de första åken hade jag honom med i liften mellan mina skidor. Men sen vågade han sig på att testa själv. Några ramlingar blev det men 2 gånger lyckades han ta sig hela vägen upp med knappliften. 

Vi hade turen att få en plats i skidskola till Dagny men till Tage var det svårare. Jag har kollat i Lit, i Munken och i Gällö men utan framgång. Jag insåg att den enda vägen att få Tage att få lite kläm på slalom denna vinter är att jag själv åker med honom i liftar och backar. Jag visste inte riktigt om jag skulle greja att ha en fyraåring med bland skidor och ankarlift i knävecken men nu har vi testat allt och det gick! 

Vi har bara åkt 2 dagar och än så länge sätter jag på Tage ett handtag runt midjan och placerar honom bredvid mina skidor. Sen åker vi ner bredvid varandra och jag håller honom helt enkelt i handtaget på ryggen. På slutet igår kändes det som att han stundtals fått lite egen balans och en liten gnutta känsla för att stå på skidor i backen. 

Det är långt ifrån skidskola med det är det systemet jag klurade ut kan funka för oss. Min förhoppning är att han ska utveckla känslan för skidorna ett myrsteg för varje åk i lift och backe. 

När liftarna stängde kl 15 så var vi bjudna till våra vänner Erik, Monica, Alvar, Julia och Ellen som bor i närheten av Mickelbacken. 

Barnen lekte och Monica lagade Flygande Jacob och ordnade en skattjakt till barnen. Tage var så trött att han tillslut somnade i min famn så vi packade in oss i bilen och for hem. 

En fin dag. 




Första gången i liften själv. 
Tage fixade att ta sig hela vägen upp! 

Alvar och Tage mekar med 
den radiostyrda bilen. 

Katten Saga vill ha mat. 


Monica fixade skattjakt efter middagen.
Skatten visade sig vara en varsin glass. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar