söndag 16 juni 2024

Hegleplant Härdiga träd

Om man tar höger efter Vallsundsbron på Annersia kommer man efter ca 1 mil till Hegle. Där finns en plantskola som framförallt säljer härdiga träd och buskar som är lämpade för det Jämtländska klimatet. 

Processen av att bygga upp en härlig trädgård här hemma med många fruktträd som både skapar insynsskydd, gör den lummig, vacker och sist men inte minst, genererar massa god och användbar frukt, fortskrider. 

Det tar sin tid då jag köper mellan 1 och 2 träd per år för att sprida ut kostnaderna. Sagta men säkert når vi målet. Som med allt annat vi gör här hemma. Strävsamhet lönar sig. 

I år var planen att köpa vårt första päronträd. När jag läste att de även hade fläderbuske i Hegle plantskola tänkte jag att jag slår till på en sådan också om det finns kvar. 

Idag var vi alla trötta på att bara vara hemma så vi tog oss en tur till Härdiga träd på Annersia.

Väl på plats fick vi väldigt bra service och vi for hem med dels en buske Hammarstrandsfläder, och dels med vårat första egna päronträd. 

Valet föll på en Lettisk sort med namnet Suvenirs. Sorten är självfertil och registrerades på 90-talet. Den ger söta och saftiga päron med nästan obefintlig grynighet. En ypperlig färskfrukt men passar också bra till sylt och saft. Päronen blir stora och till färgen röd-gröna. Suvenirs har överraskat med sin vinterhärdighet och mognar relativt tidigt.

Hammarstrandsfläder är en sort som går till zon 5, ev 6 med lite anpassning. Den blommar med doftande gräddvita blommor i juni/juli och bären kommer i september/oktober. Både blommor och bär kan används till saft. Eller till något min mamma brukar göra: flädersorbeglass! 👌

Vi kom hem och fick ner päronträdet direkt. Jag, Anders och Tage hjälptes åt. Vi grävde ett stort hål. Fyllde sedan på med ny fin jord från gödselstacken. Sen planterade vi ner roten och tryckte till jorden. Vi slog ner två stycken störar på bägge sidor om stammen som stöd för vinden. Sen knöt vi fast stammen i de båda störarna och satte fast ett gnagskydd. Jag ska kratta ut överbliven jord, vattna och bära bort stenar och grästuvor. 

Trädet planterade vi på lagom avstånd från det vackra körsbärsträdet Lettisk låg som vi satte ifjol. 

När jag samlat lite kraft så ska Hammarstrandsflädern också få komma ner i jorden. 

Jag är så nöjd med dagens fynd! 












Vilken toppenbra handelsträdgård dessa två
 har skapat! Så roligt med alla härdiga träd 
som kan funka i Jämtland! 
Kunskap, utbud och service!

 Vår nya Hammarstrandsfläder.



Vårat päronträd nyplanterat.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar