söndag 9 juni 2024

De två senaste dagarna

Igår kom Maria förbi och tog en tur på Oddur tillsammns med LP. Sen hade vår by en fixardag tillsammans för de som kunde, orkade och ville vara med. 

Flera fina bybor kom och hjälptes åt med att putsa fönster, göra en ny bro upp till rutschkanan på lekplatsen, röja sly vid sjön, olja in räcke och golv vid entrén, frosta av frysar, städa dikeskanterna runt byn, olja in träborden vid sjön, städa föreningshuset, montera det nya brunnslocket, olja ytterdörren, laga en trasig toalett, röja sly och ogräs runt föreningshuset, steka hamburgare och fixa fika till alla som kom och hjälpte till. Plus andra saker som jag missat att skriva här. 

Anders gick och började hjälpa till. Jag och Tage kom en stund senare efter att ha skjutsat Dagny och Signe på kalas hos deras kompis i Gremmelgård. 

Efter några timmar visade Tage att han inte verkade vara helt kry. Jag tog med honom i bilen och hämtade tjejerna, sen fick han vila. Vi skulle nämligen åka på Matildas studentmiddag i Fjäl på kvällen. Något som kändes väldigt fint att få vara med på och som vi verkligen ville fira! Fina lilla Matilda som blivit stor. 

Tyvärr lyckades inte planen att vila Tage i form till Matildas studentfirande. Hans feber steg och han blev bara sämre. 

Det landade i att Anders och Dagny åkte och jag blev hemma med Tage och vilade. 

När Anders och Dagny kom hem på kvällen hade familjen skickat hem världens godaste studentmat till oss! Såååå gott! Och så omtänksamt! 

Söndagsmorgon kom. Vi alla klev upp och jag kokade en panna kaffe i vanlig ordning. Sen började jag göra mig iordning för jobb. 

Tage var fortsatt okry så han gick och la sig igen. Anders gick upp och hjälpte Dagny att förbereda hennes dag som hon sett fram emot jättemycket. Nours mamma Anna skulle nämligen komma och hämta henne idag vid lunch och sedan skjutsa in henne till Nour på en spelmässa stan. Hon har varit så pepp på detta! Jättesnällt av dom att ordna detta för Dagny! 

Själv hoppade jag efter fukosten in i volvon och rattade mot Sporthallen i Häggenås. Det är ju röstdag för EU-valet. 

Jag är oerhört tacksam att få leva i ett demokratiskt land. Ett land som fick rösträtt tack vare ett stort antal människor som kämpade så hårt för 100 år sedan för att möjliggöra det. TACK! 

Efter denna medborgerliga skyldighet for jag på jobbet. 

Bland annat svängde jag ihop en pastasallad som blev god. 

Utanför fönstret har regnet fallit från skyn precis hela dagen. Så välbehövlig och bra.



Jobblunchen.




Dagny verkar ha haft en strålande dag
med Anna, Nour och Svante på speleventet!
 Hon hamnade tom på deras instagramsida. 
Har ej hunnit prata med henne själv ännu.
Ska bli spännande att höra om hennes dag.  


Bilder:
A. Ebenmark 
E. Rasmusson 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar