söndag 2 juni 2024

En 30 år gammal grill

Jag växte upp i ett radhusområde i en förort till Stockholm. Vi bodde i mitten och hade grannar på bägge sidor om vårat hus. 

Jag minns så väl när våra grannar Kjelle och Maggan skaffade en ny grill. Den var verkligen något extra! En stor, fyrkantig kvalitetsgrill med rött lock. Man tänkte liksom, wow vilken grill! Jag var nog i 10 års åldern så för tiden var den grillen något utöver det vanliga. Själva hade vi en liten rund, ranglig grill på tre ben.

När Kjelle och Maggan sålde sitt radhus och flyttade till lägenhet blev det så att mina föräldrar övertog / köpte denna prima grill. 

När sedan mina föräldrar också sålde sitt radhus och köpte lägenhet hade jag och Anders just köpt huset här i Norderåsen. De frågade oss om vi ville ha den röda grillen. 

Jag och Anders, som inte ägde varken gräsklippare, lie, röjsåg, gummistövlar, snöskovel, motorsåg, utemöbler eller en enda pinal som kan vara bra att ha på en liten gård blev jätteglada, för såklart hade vi ju ingen grill heller. Vi ville gärna ha den röda grillen! 

Den var verkligen av bra kvalité, men även sådana saker tar slut tids nog. Efter att ha tjänat tre familjen i 30 års tid, var den röda grillen finito. Anders gjorde både handpåläggning på den bortrostade botten och vi återbrukade ett ugnsgaller från en gammal ugn i den.

Men nu var det dags att släppa taget.

Jag har spanat på nya grillar på marknaden en längre tid. Jag inser att att ny grill idag aldrig kommer hålla i 30 år. Inte heller vill jag betala en stor summa pengar för en ny grill. 

Men landade i att vi ville ha en sån där rektangulär grill. Inte allt för dyr och inte allt för rapplig. Den skulle ha en gallerhylla och vara avsedd för kol. Den skulle vara i hyfsad storlek men inte enorm. Gärna med två avlastningsbrickor på sidorna. 

På Clas Ohlson i stan hade de en som verkade stämma överens med våra krav för 1000 kronor. På Jula köpte vi även ett skyddande överdrag för 150 spänn för att förlänga livslängden en aning på grillen. 

Idag premiäranvände vi den och den var absolut till vår belåtenhet! 




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar