torsdag 13 juni 2024

Försommarstäd

Jag börjar tro att vi alla åkt på nån muterad coronavariant. Jag är väldigt förkyld, hela familjen hostar kikhosteaktigt, Anders har migrän och Tage har haft feber som kommer och går. Otroligt värdelöst att vi blev sjuka lagom till semestern. Men det är bara att vara hemma och kurera oss och hålla tummarna för att vi kan komma iväg lite senare än planerat. 

En positiv sak med att hela familjen är så sjuka att vi är fast hemma. Men att jag själv ändå är så pass pigg utan feber att jag inte bara behöver ligga i sängen. Är att jag har ägnat mig åt sån där städning som jag vanligtvis prioriterar bort. 

Vanligt städ innebär för mig att plocka undan, dammsuga, bädda rent, dammtorka hyfsat, städa badrum och tvätta och vika in tvätt. 

De senaste dagarna har jag betat av många punkter av sånt jag egentligen vill ha gjort men som som jag inte orkar prioritera i så stor utsträckning. 

Nämligen,

Att diska alla krukor och duscha alla blommor. 
Att dammtorka och diska alla lösa prylar i köket. 
Att totalstäda Dagnys rum inklusive rensa. 
Tages rum är på G. 
Att tömma ut alla våra medicin och bandagelager. Gå igenom ALLT och slänga sånt som vi ej använder eller gått ut datum. Det blev en hel påse som ska lämnas in på Apoteket! 
Att tömma alla skåp i badrummet, diska glashyllorna, våttorka alla ytor, sortera bort produkter vi aldrig använder, sortera, damma av och ställa tillbaka allt. 
Att tvätta undan all eftersatt tvätt och vika in. 
Att rensa bort saker som ej används successivt.
Att göra en halvstädning av kylskåpet.
Att vårtorka lampor och sladdar.
Att sanera / skura hela sopskåpet.
Att handtvätta, torka och stryka på våra vackra väggbonader. 
Att putsa några köksfönster.
Att tvätta tyget på kökssoffan. 
Att hänga upp Dagnys gamla vimplar som jag tillverkade när hon var bäbis på verandan istället. 
Att plantera ner en solros jag fyndade på Maxi förra veckan. 
Att klippa bort och eliminera alla fula blad från jordgubbsodlingen.
Att riva bort lite ogräs runt somliga buskar och rabatter. 

Jag mår så bra av att ha betat av så många surdegar som jag vill ha gjort men som jag inte mäktar med att prioritera så ofta. 

Igårkväll avslutade vi dagen med att fika nybakta scones på verandan tillsammans. 


Skapa ordning i medinskåpskaoset. 

Plötsligt rymdes allt både i plåtburkarna 
igen och på en på hylla, istället för två. 

Tacksamt hjärta och god vilja 
förmår mycket.
Underbar bonad köpt på Tradera. 

Rotade fram en kruka från vedboden 
samt finfin jord från gödselstacken 
och fick ner den fina rea-solrosen från Maxi.

Dagnys bäbisvimplar som jag tillverkade av 
gamla lakan till hennes rum när hon var
 nyfödd fick en ny tillvaro på vår glasverandan.

Alla våra inomhusväxter skulle 
behöva planteras om. 
Men nu är iallafall krukorna 
diskade och blommorna duschade. 

Bäbisrumsvimplar pryder numera verandan.

Sanering av kylskåpslåda efter att ha glömt
 bort en gurka bakom potatis och morötter... 

Nydiskade prylar på våttorkad hylla. 

Solsken på högtidsdag,
Solsken i hvardagslag.
En broderad väggbonad från min
 morfars mamma Edit Jansson - Alunda. 

Nybakta scones, te och oboy till kvällsfikat. 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar