fredag 19 april 2024

Städa huset

Idag sken solen och jag och Lisa tog en relativt kort men ack så fin ridtur tillsammans. Resten av dagen har jag ägnat åt städ och tvätt.

När Anders kom hem från jobbet åt vi middag tillsammans. Jag lagade en tikka masala inspirerad kyckling och grönsaksgryta med ris. 

Efter middagen fortsatte vi att gno på alla fyra. Det behövdes verkligen! Huset var både rörigt och dammigt.

Övervåningen blev nog ganska färdigstädad. 
En del är kvar nere men det tar vi imorgon. 

Beroende på vilken nivå man väljer att lägga sig på så kan man se det som att det är massor kvar (om man vill). Men jag har landat i att jag vill ha det drägligt och trevligt här hemma. Inte ett spotless visningshus, för i så fall kan jag lika gärna sälja djuren. Det skulle helt enkelt inte finnas tid till så mycket annat.

En period höll jag nämligen huset i väldigt fint skick. Jag gick och plockade här hemma successivt, städade allteftersom och hade lagt ribban högt. Jag tänkte ut roligare maträtter vad vi skulle äta hela veckan. Plockade fram ur frysen och förberedde. Tvättade och vek in. Putsade speglar och fönster och bytte gardiner lite då och då. 
Det som hände den perioden var att ALL min lediga tid gick åt till att hålla hemmet fint. Jag blev svart och giftig i sinnet och så vill jag helt enkelt inte leva. 

Att ha huset dunderstökigt med tvättberg, diskberg, osv, har vi också haft i perioder. Speciellt under småbarnsåren, sömnapnéeåren och i perioder när vi båda lagt väldigt mycket fokus på något annat. Som när vi byggde och målade stall och verkstaden tillexempel.
Så vill jag inte heller ha det. 

LAGOM! 👌

Jag vek in all ren torr tvätt. Jag har till 99% valt bort momentet strykning i mitt liv. 

Sen tvättade jag två nya maskiner och hängde på tork. 
Efter det så drog jag i en flaska ättika i tvättmaskinen och körde igång ett 90-gradigt program som den fick jobba med tom. Det har jag hört ska vara bra som lite rengöring av tvättmaskiner. 

Jag känner mig tillfreds över att huset under dagen började ändra skepnad. Från dammig röra till hemtrevnad. 👌 
Jag trivs så otroligt mycket bättre när vi har det någorlunda i ordning här hemma. 

 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar