måndag 29 april 2024

Mina 3 stora hobbys

ÄNTLIGEN är raggarbilsäsongen här igen! 

Igår ställde Anders på Ford-56:an och idag tog jag den till jobbet. 

Jag skulle säga att jag har tre större hobbys. Det är hundar, hästar och veteranbilar. Tre hobbys som går lite i perioder för mig. Dels över året och dels över åren. 

Utöver dessa saker finns det massor! Av mer saker som jag gillar. Som att åka slalom tillexempel. Att bada, att dansa, att resa, att gå på musik och kulturevenemang, att läsa, att pyssla med våra kaniner, att promenera, att fota, att ro, att fiska, att vandra, att påta med trädgård, att skriva, att fixa fint hemma, att laga mat, att ta skoterturer, att spana in omgivningarna, att gå på spa, att sjunga, att basta, att spela kort, att klä mig i vackra kläder, att plocka bär, att baka, att gå på loppisar, att besöka vackra platser. Historia, religion, litteratur, livsåskådning, personlig utveckling och mycket mer!
Men framförallt att umgås med familj och vänner. Det är så otroligt viktigt för mig! 

När jag träffade Anders hade jag ganska nyligen börjat rida på ridskola igen. Jag red på Tanne i en hoppgrupp 1 dag i veckan. Jag drömde om att kunna köpa en veteranbil och mitt livs första hund. Skulle jag fått välja där och då hade jag heller köpt en veteranbil än en häst. Men även min hundlängtan var enorm. 

När jag köpte Oddur ca 10 år senare, var jag så lycklig och nervös! Min stora, stora barndomsdröm Come True! 
Då, från början, var jag ganska aktiv i Jämtlands islandshästförening Gneisti. Jag, Petra och Helené satt under några år med i kursutskottet. Dels ordnade vi kurser i föreningen och dels åkte vi iväg på kurser själva med Oddur, Snacken och Vacur. Vi tog hem instruktörer och gick på kvällsföreläsningar om bla fång, hullbedömning och andra hästrelaterade teman. 

Nu är mitt hästintresse precis lika levande och stort, men det ser annorlunda ut. Jag vill njuta av att komma ut i naturen tillsammans med mina fina hästar och människor jag tycker om. Jag åker inte på kurs och är i skrivande stund inte ens med i någon hästförening öht.

Hundintresset ser också helt annorlunda ut idag från hur det tedde sig för några år sedan. Jag kunde sitta och plöja hunddata och avelsdata på skk hur länge som helst. Kolla olika linjer, hd-resultat och you namn it. Jag hade ett hundträningsgäng runt mig och utövade en rad olika hundsporter. Jag var med i både Östersunds brukshundklubb och i Häggenås hundgrupp och gick kontinuerligt på olika hundkurser. Jag är fortfarande medlem i Östersunds brukshundklubb, men är inte träningsaktiv på samma sätt längre. 
Men! Jag är fortsatt väldigt hundintresserad! Jag är stormförtjust i våra egna två hundar och jag njuter verkligen av att tillbringa tid med dom. Gå promenader, cykla, sparka, jogga eller ha med dom på skoterturen tex. 

Bilintresset är min tredje passion. Innan jag flyttade till Jämtland var jag med i en raggarklubb norr om Stockholm. Nu är vi med i Jemtlands veteranbilklubb och SHRA. Eftersom jag inte skruvar själv så är det ju ganska trist på vinterhalvåret. Men på sommarhalvåret så åker vi varje år på flera olika bilsammankomster. Men för mig är en av de roligaste sakerna att faktiskt njuta av bilarna genom att använda dem i vardagen. 

Anders är en motorburen man av rang. Det är nog hans stora och enda passion med stort P. Även om han gillar många andra saker också är det inget som han är lika intresserad av som bilar. Hade han inte delat mitt bilintresse hade vi nog aldrig blivit ett par öht då, för snart 20 år sedan. 

Jag är så glad att jag kan få leva ett liv med alla mina stora hobbys, och de har alla så trevliga förgreningar. Majoriteten av de jag känner har jag lärt känna genom mina hobbys, för att inte tala om min man! ❤️

Och jag är så tacksam för att just nu, kunna ha dem alla, för det skulle kännas väldigt svårt att välja bort något! Just nu. ❤️🙏❤️

TACKSAM!!! 

Årets premiärtur. 
Snö kvar på sina ställen och 
ett ihållande kallregn. 
Men nu är hon påställd igen. 
Fina plåtmormor Ladybug, 
vår snart 70 år gamla Ford 56:a hgv! 
❤️🖤🐞❤️🖤


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar