lördag 3 februari 2024

Munkflohögens skidbacke

Idag körde jag hem efter avslutat jobbdygn. Det mesta hade jag förberett innan och Anders hjälpte oss med det sista så att jag och barnen kunde komma iväg ganska omgående till Munkflohögens skidbacke. 

Där finns en trivsam liten skidanläggning med två nedfarter plus den så kallade "ormen" samt en ankarlift. Där finns också en grillplats, ett vindskydd, värmestuga med prisvärd fikaförsäljning samt utedass. 

Och allt drivs av ideellt arbetande bybor för att människor ska kunna komma och ha en fin kälke, snowboard eller skiddag till ett väldigt rimligt pris. 70 kronor kostar liftkort för en dag. 

Jag och barnen åkte skidor, men vi hade även med en snowracer som de åkte upp med i liften och skrattande körde nerför backen. 

Vi fikade, grillade korv och när liften stängt kl 15 så fick Dagny följa med Eva på hennes snöskoter en vända upp på toppen och sen ner igen. Även Tage fick följa men tackade nej till det generösa erbjudandet. 

När jag körde hem överraskades jag av stormbyarna som kickade in just då. Stundtals,  där det var lite mer öppet, såg jag inte vägen framför oss. Den snö som kommit sista dygnet förminskade sikten avsevärt i byarna. 

Till kvällen tilltog vinden. Det känns som att det är värre än torsdagens stora vädervarningar om stormen Ingunn. Men så brukar det kunna vara här tycker jag. Att stormens styrka ofta inte riktigt blir vad de förutspår. Ibland mildare och ibland starkare. Hästarna var iallafall glada att få komma in i stallet och återigen är jag tacksam att jag har ett fint stall. 

Till kvällen tänkte vi kika på Mellon. Barnen ville det. Men det blev för sent. Så vi kollade på Superhjältar 2 istället och mumsade popcorn. 

Kl 23 gick jag ut med hundarna en sista gång. Jag passade på att kolla stalldörren. Hujeda vad det blåser! 

Imorgon blir det ett jobbdygn igen. 











 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar