tisdag 24 maj 2022

Odling

Våren har kommit och jag har gått igång med lite odling här hemma. 

Sättpotatis, Tagetes, Jordgubbsplant, Pelargoner, Tomatplantor, Luktärt, en Kryddbalja, en Salladsbalja och sådda blommor är några av de saker jag ägnat idag samt gårdagen åt. 

Jag ska ha potatis och jordgubbar i pallkragar som jag idag täckte botten i med gamla tidningar som jag sedan blötte upp. Därefter kärrade jag upp hästskit som jag öster ner i botten på dom. Hästarna är såååå nyfikna och intresserade när jag stökar i deras vinterhage. 

Blommor, sallad, kryddor ute och en gäng tomater till verandan har jag sått och planterat i krukor och zinkbaljor. Jag har köpt en konformad ställning i metall och tillverkat en egen klätterställning till luktärten. 

Jag har även rengjort och oljat in båda entrebroarna samt barnens utebord. 

Vidare har Anders och barnen hämtat våra nya begagnade utemöbler. Dom blev så bra på uteplatsen! Underhållsfria, rejäla, bekväma, bra ätmöbler och koppla av möbler. Dessutom ingick 4 stycken prima utedynor. Det var främst det runda bordet jag var på jakt efter sedan mer än ett år tillbaka. Drömmen var egentligen en utegrupp i trä som jag tänkte måla gröna. Men fördelarna med dessa smällde också högt. Underhållsfria exempelvis...

Igår var jag uppe till sent in på natten och planterade och sådde blommor och kryddor. Idag började jag och barnen måla pallkragarna i faluröd slamfärg också. Vi kom väl kanske halvvägs. 

Det är riktigt trevligt med trädgård. 🙂 Jag har svårt att sluta när jag väl kommit igång. 


























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar