måndag 2 maj 2022

112 år

Idag skulle min fina älskade morfar Gösta ha fyllt 112 år! Han som föddes i Alunda men som fick lämna gården och tillsammans med sin mamma Edit och alla syskon flytta till lilla Väsby torp och axla fadersrollen vid 12 års ålder när pappan Johan Bernard dog.
Som hade läshuvud men fick lämna skolan och börja jobba tidigt för att hjälpa till med försörjningen. Storebrodern som såg efter sina småsyskon och fixade jobb och boende åt dom. 
Gösta som for till Finland som 30 åring som frivillig svensk och slogs mot Ryssland i det Finska vinterkriget. Han som startade företag och tillsammans med mormor drev Bandhagen och Högdalens glasmästeri och ramaffär. Gösta och Greta som köpte en skogstomt och ägnade sin fritid åt att bygga upp världens finaste sommarnöje i Roslagen. Morfar som aldrig missade en skolavslutning eller en dansuppvisning och som satt på kalla läktare för att titta på sina barnbarn när dom hade ridlektioner. Morfar Gösta som Tage är döpt efter, han skulle ha fyllt 112 år idag. ❤🙏🥰

Jag ägnade hans födelsedag till största delen åt väldigt eftersatt städ här hemma. Men jag la också på Mormor Greta och Morfar Göstas fina vårduk med vitsippor och tände några ljus dagen till ära. 

Jag och Tage skjutsade Dagny på Kyrkis och sen har barnen målat fågelholkarna som Anders och dom snickrade för någon vecka sedan. Dom lekte även länge med en gammal kartong. Det hade glatt min morfar. ❤🙏











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar