lördag 19 december 2009

Svenska Aeroplan AB

Det känns ganska sorligt faktiskt. Att Saab, ett av Sveriges två stora bilmärken, efter 63 år kommer att läggas ned. Vad som mer känns tråkigt är att 8000 människor kommer att drabbas!

Även om jag haft min dust med saab (köpte ev svart 95 sedan 99:a förra vintern, lagade den, och körde med den två gånger innan motorn total havererade), så kvarstår det faktum att jag växte upp i en saab 900. Mina föräldrar har alltid kört saab, var inne på ford ett kort tag också, innan de återigen föll tillbaka på saab...

Mina tankar går till Saabfantaster världen över. (Anders grymtar i bakgrunden om att det inte var många)...

23 kommentarer:

  1. Min pappa Tårta jobbade på Saab i Linköping. Han körde den första färdiga prototypen en tur till Stockholm. Sen, när de var i produktion hade vi alltid Saabar. De första åren var alla grå.
    Tvåtaktarna var lite lynniga. Tändstiften sotade igen och vi hade ofta motorstopp. På vägen till Prällebo, som torpet vi hyrde hette, var det en jättebrant backe. Där var det ibland knepigt att komma upp. "Hoppas vi nu inte kurkar i backen!" brukade min mamma säga. När jag var 12 fick jag köra den sista lilla vägen till landet. Rattväxel.
    Sorgligt att det är slut.

    SvaraRadera
  2. Karin på FOX: Tårta berättade för mig att Saab var anledningen till att han flyttade till Linköping. Att han först bodde i Dalarna.

    Vilka trevliga turer det låter som till Prällebo! Visst är det torpet som Lisa har visat mig med de vackra målningarna på väggar och tak?

    Ordet "kurka" har jag sldrig hört, det har däremot Anders. Han sa att det bertyder "hoppas bilen orkar upp" :-)

    När jag började träffa Anders hade han en taunus 65:a med rattväxel. Jag hade just börjar lära mig snittsen med rattväxel innan den såldes. Det är lite speciell känsla med rattväxel! :-)

    SvaraRadera
  3. Du får komma ned till stationen så kan du iallafall få känna på lite rattväxel. Jag har dessutom spelat in ett program från TV åt dig Emma, jag säger bara en sak...

    ...frihjul!!!

    Må GM och Maud brinna i ********...

    SvaraRadera
  4. Jag hade en gammal Saab med tvåtaktsmotor en gång i tiden, och jag älskade frihjulet och rulla nerför den långa backen från Gårdsjö ner mot Hova. Kalajs!

    Synd om folk i Trollhättan. Trist på alla sätt och vis.

    SvaraRadera
  5. När jag tog körkort så suktade jag efter en Saab 900, tycker dom har så fin form..men jag slog dock bort dom tankarna när jag fick höra vad bokstäverna i Saab stod för utav min bror som haft en del sånna genom åren..
    Sälj Aset Annars Byt

    Kram på dig i vinterkylan och hoppas ni blir frisker till Jul så ni får lite kul :-)/Svärisen

    SvaraRadera
  6. Tror jag håller med Anders.
    Det byggdes ju inga bakhjulsdrivna SAABar.

    SvaraRadera
  7. David: Går det att köra en trasig bil!? ;-P, Men tack för erbjudandet! Jag ser fram emot våren då jag skall bränna två-takts koppling varv, på varv runt stationen! Även snällt att du spelade in en film åt mig! Jag älskar filmer! Men om det är att du skall överbevisa mig från våran vilda disskission om "frihjul" på GLC kan du vara lugn. Jag köper nämligen teorin nu!

    Christina: Ja, visst är det sorgligt för alla drabbadde! :-(
    Jag måste låna Davids två-taktare och testa detta frihjul! Det verkar roligt!

    Nina: Och jag som trodde du var en volvokvinna ut i fingerspetsarna utan otrohetsaffärer åt något annat märke ever!
    Men det låter ju bra av din bror att uttala sig efter att han fatiskt haft en hel del egna saabar! Det inger liksom lite förtroende för hans synpunkt! Tack för julhälsningen, jag hoppas också att vi hinner bli helt friska! Hoppas vi ses snart framöver!

    Lars-Håkan: Det är just det jag gillar med Saabar! Att de är FRAMhjulsdrivna! Detta var en stor anledningen till att jag köpte 9-5:an! Det skall vara stabilt!
    Men sedan flytten till Norderåsen drömmer jag om en HÖG, jeepaktig, automat, diselbil med fyrhjulsdrift och massa extraljus!
    :-)

    SvaraRadera
  8. Sätt på en släpvagn på en
    framhjulsdriven bil, så
    förstår Du vad jag menar.
    Tror att Anders förstår.
    Varför finns det inga fram-
    hjulsdrivna Formel 1-bilar t.ex?

    SvaraRadera
  9. Lars-Håkan: Vad skall man med bakhjulsdrift till när det finns XWD?

    http://www.youtube.com/watch?v=4IVEv8tEVSw

    SvaraRadera
  10. Bara att köra. Inga problem med damasker etc.

    SvaraRadera
  11. Lars-Håkan: Det är därför jag fortsätter drömma om min höga fyhjulsdriva bil, så slipper jag välja mellan pest eller kolera! Fast å andra sidan drar de ju mer bränsle...

    David: Varför finns det inga framhjulsdrivna Formel 1-bilar!? :-)

    SvaraRadera
  12. För att reglerna inte tillåter det, men framhjulsdrivna Seat slog bakhjulsdrivna BMW i FIA World Touring Car Championship i år, och i fjol.

    Sedan är det märkligt att vi kan dra släp med våra bilar TROTS att de är framhjulsdrivna ;-)

    SvaraRadera
  13. Nu börjar det hetta till. Kul.
    OK, Om vi jämför svängradien på
    en bakhjulsdriven och en framhjulsdriven bil....

    SvaraRadera
  14. Bakhjulsdriven bil har mycket bättre svängradie och de är bättre på att dra släp samt de är vanligtsvis bäst när man racar i torrt väglag.

    Men hur ofta måsta man ta tajta vändningar så snabbt att man inte kan ratta lite? Eller hur ofta drar man släp där man inte klarar det med en framhjulsdriven bil? Är det så ofta att de överväger de vanligtsvis mindre stabila vintervägegenskaperna som en bakhjulsdriven bil har? Njaaa...

    Jag har då aldrig haft problem att vända med min bil och jag kör framhjulsdriven Saab, jag har aldrig haft problem att ta mig fram i 30 cm oplogad snö med min bil med släp bakom och detta trots att min bil skall vara rena skiten på allt detta.

    Om bakhjulsdrift är guds gåva till folket, varför har de flesta biltillverkare frångått detta?

    SvaraRadera
  15. Tror att detta är en vanesak.
    De har olika för- och nackdelar.
    En sak är. att det är dyrare att
    tillverka bakhjuldrivna bilar.
    Detta blir mitt sista inlägg i denna
    fråga och det är ju Emmas blogg, vi ska
    väl vara snälla, särskilt nu inför julen.
    Hörde just att Spyker lagt ytterligaré ett
    bud på SAAB, så det kanske inte är riktigt kört
    än. Visst är det tråkigt att lägga ner, men
    SAAB har ju faktiskt inte kunnat visat på
    plusresultat under flera år, inte ens under
    de goda åren, så något har ju varit fel i grunden.

    SvaraRadera
  16. Ingen orsak alls! Feel free!
    Det är med nöje jag följer ert battle för/emot fram/bakhjulsdrift, och SAABS vara/inte vara.
    Det krävs ju två kunniga personer för att göra en debatt intressant, och det gör det ju här!
    God Jul Lars-Håkan och David!

    SvaraRadera
  17. Emma, Du är snäll Du.
    Brukar titta in på Din blogg lite då och då.
    Tack för julkortet på den bakhjulsdrivna
    Volvo PV 831:an och God (H)Jul själv!

    SvaraRadera
  18. Saab gick med vinst så sent som 2007 (allt beror på hur man räknar, om man räknar med försäljningen i USA som Saab inte får ta del av utan hamnar direkt i GMs kassa), 2008 tror jag inget bilföretag gick med vinst.

    SvaraRadera
  19. Lars-Håkan: Nästan rätt på modellen! Men då våran ambulans är byggd på ett förlängt leveranschassi är det en PV-834 :-)

    David: Ja trist är det ju helt klart. SAAB är ju liksom din stora passion (förrutom Jeanette och järnvägsstationer), så jag förstår att du är ledsen! *kramar om* ;-P

    SvaraRadera
  20. Skickar en länk som tar Dig till PV 834.
    De har även figurerat i ett par svenska
    långfilmer, som t.ex. "Biffen och Bananen klarar allt" och "Kurt Olsson - Mitt liv om mig själv". http://mo-ped.se/cold/volvo44a.htm

    SvaraRadera
  21. Lars-Håkan: Tack för en mycket rolig hemsida!!! Nu vart jag nästan sugen på Anders plan att i framtiden bygga om den till en pickup! De såg riktigt fräna ut! Plus att det vore bra att ha en pickup när man skall köra skräp till "kastet" i Lit! :-)

    SvaraRadera
  22. Då måste Du gå in här också: http://www.akeri.se/files/bilder/tidning/fordon/15veteranvolvo.pdf Den är jättsnyggt renoverad. Blir kul att se Ert exemplar när den är renoverad.

    SvaraRadera