tisdag 15 december 2009

Skolan

Bild: Elisabeth Notini

Så här vackra vyer kan man njuta av utanför skolan. Jag läser på en norsk högskola, men mitt klassrum finns i Ås på ett ställe som heter Rösta. Tidigare var Rösta en husmorsskola, men idag har Jilu - Jämtlands institut för landsbygdsutveckling intagit lokalerna.

Snett bakom skolan ligger ett naturbruksgymnasium som heter Torsta. Den skolan har funnits länge så det är många gamla jämt-bönder som tillbringat tid där. Generellt kanske det var så att männen gick på Torsta och kvinnorna på Rösta?

Pratade med en mycket sympatisk kvinna och vi började prata om skolan. Hon beättade då att när hon var ung så gick hon också på Torsta. Dessutom hade hon då även tagit traktorförarlisens! Hon rockar den kvinnan! Så min tes stämmer nog inte fullt ut... :-)

3 kommentarer:

  1. Härligt!!! Vi har också fått snöööö! Äntligen ;)

    Kram!!!

    SvaraRadera
  2. Härlig utsikt! Jag är så glad att du hittat en utbildning du trivs med. Jag ser fram emot att läsa fler rapporter. Anatomibilderna i förra inlägget var spännande!

    SvaraRadera
  3. Lisa: Det är jätte mysigt med snön! Vad som är mindre mysigt är att termometern visar - 20 grader idag...

    Karin på FOX: Roligt! :-)

    SvaraRadera