söndag 30 juli 2023

Dag Hammarskjölds Backåkra

Idag åkte vi ut till min systers arbetsplats på Dag Hammarskjölds gård i Backåkra. 

Johanna gav oss en liten guidning genom muséet och berättade flera spännande och rörande saker om den tidigare generalsekreteraren i FN:

Dag Hammarskjöld. 

Jag har i ärlighetens namn inte förstått hans storhet tidigare. Haft dålig koll. Men en person som jag hyser desto mer respekt och vördnad för nu efter vårt besök i Backåkra och som jag vill veta mer om. 

Efter en kopp kaffe på den vackra innergården så promenerade vi bort till hans meditationssten ute på ett naturreservat med utsikt mot havet. Vilken vacker och fridfull plats! Jag och Anders blev sittande där länge.  

Fina syster, vacker plats, stor man. 






Han är den enda person som blivit 
tilldelad Nobels fredspris postumt. 




"för att få drunkna i fjällhedens tystnad" 





Bänken på innergården där han 
ofta satt och funderade.
 
Meditationsstenen ute i naturbeteshagen 
med havet i bakgrunden.

PAX som i Frid och Fred.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar