måndag 16 januari 2023

SvinnMåltider under tian

I grönsaksdisken plockade jag på mig en påse tomater. Men när jag rundade ett hörn och såg att det fanns en svinnlåda kvar för 20 kronor med en zucchini, ett blomkålshuvud, en Broccoli och ett gäng tomater la jag raskt rabarber på den lådan och lämnade tillbaka de tomater som jag strax innan lagt i kundvagnen.

Vilket klipp till kvällens tilltänkta korvgryta! 

De fina tomaterna åkte in i kylen. De mindre fina och mjuka sköljde jag, skar bort somligt och sen fick de åka ner i grytan. 

Ner i grytan åkte även zucchinin, broccolin och det som var fint på blomkålshuvudet. Samt lite annat ditt och datt. 

Det blev en god middag, lunchlådor till morgondagen samt rester som räcker till ytterligare måltider. 

God mat under tian. Samt glada kaniner som fick en burk med grönsaksrens. 😁

Anders och Dagny är på väg hem från ridskolan och på vägen stannade de och plockade upp Dagnys nya begagnade längdskidor och stavar inför vinterns kommande gymnastiklektioner med längdskidåkning på schemat. Nu ska vi bara hitta lämpliga pjäxor också med rätt binding. 

Tage kunde ärva Dagnys fjolårsutrustning (även den köpt begagnad såklart). Tages fjolårsstavar, skidor och pjäxor som också blivit för små sålde vi till en glad mamma i förra veckan. 

Svinn och second hand... 🥰🥰🥰


Korvgryta in progress i min fina ärvda järngryta från gudmor Eva. ❤💎🙏

Kaninfest
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar