onsdag 11 januari 2023

Leftovergratäng

Förutom jobbmorgon, en sväng på affären, en härlig ridtur med Lisa och hemmastöka, så funderade jag på vad jag skulle göra med en julskinka som låg i kylen och behövde ätas upp.

Jeanette skickade ett recept på "Potatisgratäng med julskinka". Jag lät mig inspireras men slängde även ner lite annat som också behövde ätas upp. Matlagningsgrädde med kort datum, färsk rödkål som var kvar sedan jul, morötter, diverse otippade kryddor bland annat. 

Hundarna blev glada för alla skinkrester. Djuren är vår första kompost. Matrester, äpplen som börjar bli lite trötta, mjuka morötter mm slinker gladeligen ner i hund, häst och kaninmagar. 

Förutom att gräddslattarna inte blev krämiga så blev gratängen god. När den tillagades i ugnen så passade jag på att steka en laddning pannkakor till dagens badhusbesök. Jag köpte ett nytt klippkort på badhuset för de sista av mina friskvårdspengar för 2022 innan de brann inne nu vid årsskiftet. Tack jobbet! 

På affären sålde de ut gårdagens bröd för en tia. Jag köpte såklart ett till kvällsfikat. 

Imorse ville Dagny prompt ha morot med sig till fruktstunden i skolan istället för banan. Morot är ett himla bra alternativ på fruktstunden. Nyttigt, mättade, billigt och svenskt. 

Jag har fått ny energi och blir bara mer och mer mån om att handla matsmart sedan sjukvården hjälpte mig med sömnen. Jag får ju sedan drygt ett år tillbaka faktiskt återhämta mig på nätterna istället för att ha 86 andningsuppehåll i timmen.  Faktum är att trots att matpriserna ökar har jag det senaste året lyckats pressa våra matpriser ännu mer. Och vi har aldrig ätit mer varierat än nu. Jag är ingen stjärna i köket men det mesta blir gott, annat blir jättegott och somligt blir "det här behöver du inte laga igen". Men de rätterna är ganska få. 😄

Älskar mathacks! 🥳






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar