onsdag 2 oktober 2024

Besiktning av Ernie

Ny 25 år gammal Volvo köptes för 7000 kronor. Anders lagade den trasiga generatorn, satte in en bilstereo vi hade liggande, tankade och provkörde. 

Jag åkte och besiktigade V70:n (som Tage döpt till Ernie) idag.

Den fick ett nedslag, dvs en åtgärd. Nämligen att hjullagret vänster fram måste bytas inom 1 månad, samt ombesiktning. 

Nytt är beställt redan idag och Anders ska byta. 

Den kändes bra att köra. Rymlig och plats för hundburen. Det mesta verkar funka så som stolsvärme, elhissar mm mm. Inget extravagant men en himla bra bil! 
Jag är så nöjd med vår nya Ernie! Automat har jag längtat efter då våra två senaste bruksbilar varit manuella. 



 

2 kommentarer:

  1. På Megapol i morse ställde de frågan om det bara var äldre bilar som fick namn eller om folk namnger även sina nyare bilar. Jag lyssnade på vägen till jobbet, så jag hann inte höra vad folk svarade, men tänker spontant att äldre bilar liksom har lite mer… personlighet. Min första bil, en Volvo 245 hette Larry och därefter hade jag en Ragnar Renault, som oftare var trasig än hel. Men bilarna efter det, nä, det har bara varit ”bilen”.

    SvaraRadera
  2. Mossfolk!
    Intressant spörsmål.
    Funderar kring våra bilar genom åren. Majoriteten av alla bilar, vetran och moderna, har inte haft namn. De har hetat "Chevan" "Amazonen" "Volvosuggan" Kapitänen" "Mondeon" "56:an" "Cadillacen" osv. Alla utom Bingoberra. En liten 90-tals bil jag hade för många år sedan som vår kompis tyckte såg ut som en typisk bingo-pensionärs-bil 😄.
    Barnen har namngivit några av bilarna vi har nu. Det är roligt tycker jag, och lite praktiskt, då vi nu har tre Volvos. 🙂

    SvaraRadera