söndag 23 april 2023

Massor av god mat och sköna kvinnor

Denna helg har jag ätit så mycket god mat och träffat många sköna kvinnor!

Det började med ett kärt lunchbesök av Nord-Tröndelags coolaste och mest hållbara matproducent och bonde Bella Kristine. Vi blev bekanta med varandra när jag bodde i Steinkjer och då och då kommer hon förbi när hon är på resa i Sverige. På gården har hon köttdjur, getter men producerar också annan mat som hon säljer småskaligt så som honung, kryddor, potatis, te mm. Dessutom jobbar hon med att sprida hantverk och hemslöjd och hennes egen specialkunskap är vävning. Hon, liksom jag, gillar islandshästar och vi har gått kurs tillsammans i Tullus. Vi fick en så fin gåva iform av Bellas egenproducerade delikatesser. Kryddor, rökt kött, honung och te. 

På fredagen tog jag med barnen in till stan för att hämta en sak på Sjukhuset. Vi passade på att fika i cafeterian och jag blev såklart nöjd när jag kunde fynda fikabröd till halva priset då det närmade sig stängningsdags. Efter det storhandlade vi och middagen baserades på sånt som var på bra pris på affären. Der blev en pastaröra av zucchini, bacon och champinjoner. När vi kom hem slängde sig Dagny på cykeln och for iväg till kompisar. De verkar ha såååå roligt! De har bland annat startat en hemlig klubb... En av kompisarna kom förbi på fredagskvällen och de hade lite fredagsmys tillsammans innan Dagny följde henne hem. Jag, Jeanette och hundarna träffades för en trevlig kvällspromenad runt byn. 

På lördagen skjutsade vi Dagny till hennes dans och efter den fick hon gå på en klädaffär och prova ut två par byxor. Med hem följde ett par utsvängda svarta jeans och ett par utsvängda jazzbyxor. Lyckan var total! 

Efter stadsbesök rattade vi Mondeon till Alsen där barnens Faster Karin och Kusin Esther väntade. Vi hängde i trädgården och sen blev vi bjudna på god lunch innan jag och Anders for hemöver igen. ENSAMNA! 

På vägen hem stannade vi till hos mina vänner Maria Larsson och LP i Häggenås. De ska flytta och behövde lite bärhjälp. De var så glada för hjälpen och bjöd på sockerkaka och kaffe. 

Väl hemma igen efter en stunds vila hoppade jag i en av alla mina vacka loppade klänningar och for till stan med två väninnor. Vi åt jättegod mat på Lilla Siam och gick sen vidare för en öl på Bishops arms. Tre trötta men nöjda småbarnsmammor stannade inte ute jättelänge. Vi kunde samåka hem då vi alla bor nära varandra. En för mig ovanlig företeelse numera. Det var så trevligt! Anders fyllde sin egna kväll med det han gillar. Schnitzel på Madonna och besök hos sin vän Björn. 

Söndagen bjöd på mycket snö! Vi for och hämtade barnen i Alsen och sen lämnade vi Dagny på kalas hos hennes klasskompis. Vi åkte hem och slappade. Barnen hade haft det så bra i Alsen med bland anant lördagsmys, sova i våningssängar och ansiktsmålning. Dagny hade även haft väldigt roligt på kalaset. Till söndagsmiddag slängde jag ihop en mangokycklinggryta med ris. Även den blev god. 

Helgen har också bestått av lite skitskottning i vinterhagen, trädfällning, vårväder, vinterväder, premiäranvända lite klänningar och vårjackor samt premiäråka i Amazonen. 
Jag är så seg och nöjd. Anders har satt sig med bokföringen och jag ska göra mig en stor kopp av mitt nya norska lokalproducerade te! 🥰🙏❤️

Bella Kristine. 


Amazonpremiär.

Pastasås a'la det som var på bra pris på affären.



Mangokycklinggryta till söndagsmiddag. 


En av 70-tals favvoklänningarna 
som jag loppade i fjol. 

Fika på lasarettet med generösa
 barn som delade med sig till varandra. 

Framme hos Faster Karin 
och Kusin Esther i Alsen
 






Njuter av vårsolen. 🌞




Restaurangbesök. 
Ovanligt och mycket trevligt

Jättegod mat på Lilla Siam. 

Efterrätten. 
















 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar