söndag 13 september 2020

Sommarblommor

Årets blom och trädgårdsprojekt har varit trevliga att pyssla med. Hos Stina och Anders fick jag några vita Hässleklockor som jag planterade framför hundgårdens vindskydd samt frön till Krollilja. Pinnarna ser onekligen väldigt ledsna ut och jag fick inte med särdeles mycket rötter så jag hyser inte ett jättehopp om att det ska bli något. Blir spännande att se nästa år om de överlevt. 

Vit hässleklocka


Sen finns det ju en hel del vilda sommarblommor i trädgården. 

En dag for vi och åt lunch på Förjas café. 
Men hem följde den vita klätterrosen Polstjärnan.
Anne-Lie tipsade om vad man skulle tänka på. 
- Gräv ett STORT hål så rötterna lättare kan etablera sig i lucker jord. 
- Gödsla jorden.
- Plantera den inte för nära husväggen. 
- Använd en spaljé med ett utrymme mellan vägg och spaljén så växten kan klättra. 
(Man får dock hjälpa till själv ändå).


En dekoration som Dagny ville köpa till sin rabatt. 

Lavendel, som är ettårig i Jämtland men är flerårig i södra Sverige. 

Prästkragar och Sommarmalva. Bägge ettåriga. 

Praktlysing, Daglilja, Smöboll, Rosenmalva, Kaukasisk förgätmigej. 
Samt entt gäng ettåriga blommor. 


Tulpanpelargon som kom igång jättesent i år. 

Framför verandan  blev det satt Buskkrasse och Slingerkrasse
Tagetes, TulpanpelargonRingblommor
Av min svägerska fick vi stora Eterneller, två sorters Chilli 
samt en sort med blad i olika färger som jag inte minns namnet på.  
Inne på verandan har vi haft Rosenpelargon. 
Den blev stor och grön men det kom inte särskilt många blommor...




Vi har även planterat den härdiga vita rosenbusken Vaplan nere vid parkeringen vid verkstaden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar