söndag 6 juni 2010

Skådat björn, IGEN! :-/

Idag (eller sent i går kväll) åkte jag och Anders till Lit. När vi passerat Hårkan och närmar oss 70-sträckan vid Husåsavfarten ser jag något "stort" som kommer upp bakom kullen/krönet till vänster om vägen. Jag saktar ned samtidigt som det far runt i huvudet "är det en älg? är det ett rådjur", vad är det? DET ÄR EN BJÖRN!" Jag har nu sänkt hastigheten rejält och björnen gallopsar ned för kullen, över vägen strax framför vår bil, upp på andra sidan vägen och sedan in i skogen. Anders tog fram sin mobil men hann aldrig fota den innan den försvann in i skogen igen.

Vad ska man säga,,, det finns gott om Björn i Jämtland... Efter två år i Norderåsen (fick tillträde den 1 juli för två år sedan), har jag sett Björn två gånger, plus andra livstecken så som spår och björnskit.

Jag känner mig verkligen sugen på att ge mig ut på härliga hundpromenader, träna sök med Norma, långridturer och bärplockning i den vackra skogen... Eller inte :-/

2 kommentarer:

  1. Å jag har bott i Jämtland i trettinie år och inte skådat en enda nalle, fastän jag vistats mycket där det är björntätt..så jag är minst sagt avis..
    Kram/SvärNina=blindstyre

    SvaraRadera
  2. Du lär nog få se en "nalle" = best snart (trots att du är ett blindstyre... ;-P) så mycket björn som det verkar ha blivit de senaste åren. Håller tummarna för det, då du verkar se det som något positivt... ;-P Kan väl motvilligt erkänna att det var ganska hmmm, "roligt?" att få se den så nära under den relativt långa tiden... KRAM! /Emma

    SvaraRadera