fredag 29 januari 2010

KEM *iiiiiiiiiii*

Efter 26 år har jag behövt konfronteras med något som jag lyckats undvika och TROTT är super trist och totalt omöjligt.

Vi har nämligen börjar med en 10 poängs kurs i Kemi!

Från att endast haft en humm om hur en atom är uppbyggd har jag nu kastats in i kemisk nomenklatur, stökiometri, periodiska systemet, oktettregeln, orbitaler, formler, molmassa, balansering av formler, molaritet, inter - och intramolekylära bindningar, termokemi OCH SÅ VIDARE!!!

I slutet av kursen kommer detta att vävas in i miljöfrågor. Jag tycker faktiskt att det är ganska intressant, men ack så svårt!!!

Jag avslutar med ett kemi-nörd citat:

"Kemi är inte allt, men allt är Kemi"

3 kommentarer:

  1. Hahah! Nördcitat! Haha! Det va kul. Roligt att du inte ger upp om kemin! Strongt jobbat! KRam

    SvaraRadera
  2. Åh gud så jag hatade kemi när jag gick i högstadiet, jag fattade ingenting. Jag vet inte om det berodde på mig eller kemi-läraren?

    Lycka till, säger jag!

    SvaraRadera
  3. Sofie: tack! Har reflekterat över detta med nörd. Varför är det lätt till att slänga in ordet nörd framför all vettig komplicerad kunskap. Exempelvis data-nörd, teknik-nörd, matte-nörd... Kanske är ett sett för "oss" inte fullt så smarta att konpensera denna brist... ;-)

    Christina: Ämnen som Kemi, fysik, teknik och matte har också alltid fått min att få kalla kårar på ryggen. Men nu ser jag det med lite andra ögon. Vi har även en otroligt bra lärarinna i ämnet och det bidrar nog också mycket.

    Lyckönskningen kan behövas! Kram!

    SvaraRadera