lördag 2 januari 2010

2009 års resumé

I slutet av januari fattade jag ett viktigt beslut. Jag fimpade ovanan av att röka (som en borstbindare!) Nog för att jag har trillat dit på en och annan fest, men jag är INGEN rökare längre! Och jag hoppas verkligen att jag kommer förbli en icke rökare!

Efter en tid av nervöst planerande och sprittande glädje kunde jag och Anders åka till Sundsvall den 20 februari. Där hämtade vi Silver, vår nya lilla schnauzertik! Vi var mycket förväntansfulla och glada och nu efter nästan ett år med denna trevliga lilla dam kan vi bara konstatera att det var en ren LYCKOTRÄFF!!! Redan dagen efter fick Silver hänga med oss på veteranbilsrallyt "Tjälasvängen", hon fick åka i en Buick från 1956. Vi resonerade att det var lika bra att hon vande sig vid gambilar från första stund! :-)

I slutet av Mars bestämde jag mig en gång för alla att lämna instutitionen för vårdvetenskap på Mittuniversitetet och helt enkelt hoppa av min sjuksköterskeutbildning. Ett tungt beslut som jag hitills inte har ångrat!

Tiden rann iväg och plötsligt var det påsk. Vi packade in oss i bilen och styrde söderut. Stockholm var ett mål, Linköping ett annat.

Dagen efter hemkomsten från Stockholm började jag arbeta på Granngården igen som säsongsanställd.

April blev Maj och vi fick besök av min mamma och min gudmor Eva som kom upp till Jämtland. Maj månad erbjöd även en hel del bilevent med bra musik och sköna fester!

Sommaren kom och det gjorde även mina barndomsvänner Eva och Vivianne. Ett underbart besök!

Juli månad blev mycket minnesvärd, framförallt den 18 juli, då min fantastiska livskamrat anhöll om min hand! <3

I början på augusti fick vi återigen kärt besök. Mina föräldrar kom upp till Jämtland igen. De kom inte bara upp för att se den vackra naturen och äta god mat, vi fick en overderlig hjälp med att börja ommålningen av vårat hus som gick från vitt till rött! Den 21 augusti arbetade jag min sista dag på Granngården och några dagar senare stack jag, hundarna, min vän Sofie och hennes hund Lysse till fjälls! Vi bodde i en mysig stuga i Vemdalen och knatade runt på diverse fjäll på dagarna! En riktig höjdare! :-)

Den 1 september började min nya utbildning vid Högskolen i Nord Tröndelag. Jag hoppade på 60 poäng Husdjur - förutsättningar och behov! :-)
Träden började anta en gul skepnad och hösten stod för dörren. För många är hösten förknippad med jakt, och jag fick i september förmånen att få hänga med ett av byns jaktlag på älgjakt!
I slutet av denna höstmånad åkte jag med min nya klass till Steinkjer i Norge för att besöka våra norska klasskamrater och gå på en del föreläsningar. Vi fick ett varmt motagande!

I Oktober månad den 4 födde min vän lisa en son som fick namnet Nando. Några dagar senare firade min far sin 60 onde födelsedag, och i slutet av denna mörka månad åkte jag och fästman tillsammans med Jeanette och David till Lycksele och svingade våra lurviga på Red Hot Festival till ruggigt bra rock a billy musik!

I November bar det återigen av till Stockholm där vi träffade många nära och kära! På hemvägen blev det även ett stop i Uppsala för att träffa ytterliager två nära och kära! Den 25 denna månad kunde jag och Anders konstatera att vi har spenderat tre mycket trevliga år tillsammans!

Den mörkaste månaden gick snabbt. Våran renovering av det s.k gästrummet hann inte bli färdigt innan jul, men kom en god bit på väg! Jag firade julafton för första gången tillsammans med Anders familj, vilket var en trevlig upplevelse!

Sista dagen på det förra året spenderades i byn hos goda grannar! En mycket trevlig kväll med utsökt mat i en stilla trivsam miljö!

Om jag skall knyta ihop säcken av vad detta år har fört med sig, så är det mestadels bra saker, men det var även en hel del vånda innan jag hoppade av SKK utbildningen tillexempel.

Jag har fått mer tid för reflektion, och detta har bringat ett större intresse för livsåskådningsfrågor. Några konklusioner som kristalliserats för i år är att,

Under förutsättningarna frånvaro av fysisk sjukdom och frånvaro av dödstargedier som kan få världen i gungning så är varje människa boss över sitt eget liv och skapar sitt eget öde. Det är varje individ som är ansvarig för sitt liv och för sina handlingar. Dessa kan inte skyllas på andra människor, eller andra instanser.

Om man faller in i en spiral av otervligheter, är det bara du själv som kan vända spiralen. Man kan också välja att se det man har, likväl som att fokusera på det man inte har, det är ett eget val. Och är man då fortfarande missnöjd, är det upp till varje individ att själv förrändra situationen.

För ett par år sedan ville min filosofilärare från Komvux ge mig ett råd innan vi skildes åt. Han sa följande:
"Emma tänk på, att du kan aldrig ändra på andra människor. Den enda människa du kan förändra är dig själv!".

7 kommentarer:

  1. Vilken bra sammanfattning och så mycket roligt du har gjort! Massor med tripper, goda vänner, djur och kärlek :)
    För övrigt håller jag verkligen med om att man är själv ansvarig för sitt eget liv. Det är bara väldigt många som aldrig riktigt inser det...
    God fortsättning!!!

    SvaraRadera
  2. Det var en roligt sammanfattning att läsa, du är verkligen en positiv person så dina slutord överraskar mig inte alls. Så klokt, så rätt :)

    Ett riktigt Gott Nytt År önskas er från stationen!

    SvaraRadera
  3. Emma, du äger!! Pôss o kram/Maria

    SvaraRadera
  4. mossfolk: God fortsättning till dig med! Vad roligt att du gillade sammanfattningen. Jag slogs själv av känslan att "oj vi hann ju med en hel del förra året", så det är nog bra att göra ett litet bokslut och tänka tillbaka på det gångna året.

    Sofie: Och det är ju ganska skönt att ha en klok kamrat att bolla alltihop med! ;-P

    Christina: Love the world, and the world will love you back! :-) Kram och god fortsättning!

    Maria: Monchi-gos! :-)

    SvaraRadera
  5. Eva H-höjden: Det samma! :-)

    SvaraRadera