söndag 21 augusti 2022

Halva priset på klänningar

Att handla secondhand gör, iallafall för mig, att det ibland kan bli lite för mycket. Nu när Erikshjälpen hade halva priset på klänningar och kjolar så känns det ju ganska lätt att tänka "jag tar den också" när plagger kostar ca 25 kronor.  Samtidigt så känns det ju bra att veta att pengarna går till välgörande ändamål och den dagen jag rensar ut så kan kläderna återgå i loppiskretsloppet. Dessutom så är det ju positivt för miljön med återbruk.

Det är inte bara kläder till familjen vi köper begagnat. Även en del vitvaror, teknikprylar, sadlar, träns, ridkläder, smycken, bilar, möbler, skor, sportutrustning, böcker, leksaker, textilier, porslin, stenplattor, saker till gården, hästfinka, somligt till hundar och kaniner exempelvis hundburen, matskålar, en del koppel, halsband mm. 

Jag har alltid gillat kläder och aldrig känt ett behov av att följa den rådande modetrenden. (Fast man blir såklart mer påverkad än vad man vill tillstå). Jag började handla secondhand redan i högstadiet när jag och mina vänner åkte in till centralen och handlade på UFF och Myrorna. Vi hittade coola skinnjackor från 70-talet, fräna fårskinnkappor, tuffa blusar och klänningar från 50, 60 och 70 talet. Utbudet av riktiga vintagepärlor var nog större då. 🤔

Men under flera år har min tyngd gjort att det dels varit svårare att hitta kläder samt att lusten inte varit densamma. 
Att nu kunna gå runt på loppisar och hitta plagg som jag verkligen gillar och som passar är helt underbart! 
När jag träffade Anders för 15 år sedan och insåg att han också var en riktig secondhandman med en lägenhet full med snygga loppade vintagemöbler och porslin kändes det så kul!

Min kompis Sanne har verkligen ett stort intresse för mode, heminredning, stil och har skapat ett sagolikt vackert hem endast med secondhandmöbler, tyger, mm. Hon har verkligen svart bälte i att loppis och aktionfynda och har bistått som smakråd och klädletare. Det är så bra för dels vet hon var jag gillar, hon ser vad jag passar i, och hon får mig att testa lite nytt. Hon är även utbildad sömmerska vilket gör att hon tar plagg i alla möjliga storlekar som hon ser kan passa ändå. Sen har vi himla trevligt på våra gemensamma loppisturer! Ibland är barnen med men igår åkte vi på en tur helt solo. 

Tjejer i svart. 
Bästa Bimsan och jag på Robin Hood. 






2 helt nya plagg för mig på inrådan av Sanne. 
Byxdressar!  


2 nya ljusstakar. 20 kr styck.


Ringar, 5 kr styck. 

Min efterlängtade ridoverall. 😍😍😍
Skrev en sökesannons på nätet och fick svar.
Begagnad fast oanvänd med prislappen kvar. 
Nypris 1800. Mitt pris: 400 kr. 
Jag har velat ha en ridoverall enda
 sedan jag flyttade till Norderåsen 
och började rida hos grannen. 
Glädjen över en sak man funderat 
på i 14 år är härlig! 


Vacker solnedgång vid barnläggningen. 

Bim, Fay och Örjan. 

Bim med familjens hotrod som
 Örjan och Sanne byggt själva och sytt inredningen till.

En mörkgrön fodralklänning som 
Sanne plockade fram. 
Var jättesnygg och kändes lite vintage. 



En klänning jag lämnade kvar. 
Fast när jag ser bilden kan
 jag ju undra varför? 🤔
Den var ju jättefin! 😄






Stylad av Sanne. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar