onsdag 21 september 2011

Hundträning med Silver

Igår kväll efter hemkomsten från Norge hoppade jag och Silver in i vår nya Ford 56:a och åkte till hundträningen.

Både jag och Silver var exalterade över att träffa hundgruppens två- och fyrbenta igen.

Gårdagens övning bestod av inkallning med störning, och det blev även inbakat lite passivitetsträning.

Vi delade upp oss två och två. Sedan fick en hund bindas en bit ifrån (Silver satt och grät när detta skedde henne), för sedan skulle jag leka, gosa, ge godis till någon annan hund, och ägaren skulle samtidigt träna på att kalla in sin hund från "det roliga hos den andra personen".

Sen gjorde vi en inkallning i en s.k trekant. Dvs vi satte hunden, kastade något attraktivt (mjukosttub i Silves fall), till vänster. Sedan gick vi till höger. Hunden, man själv och det roliga utgjorde en trekant. Därpå skulle vi kalla in hundarna, som då skulle välja att komma till oss INNAN de fick ett varsegod att springa fram till det attraktiva.

Därefter tränade vi på att slänga iväg något attraktivt, hundarna ville ju springa efter, men vi skulle hejda dem och kalla tillbaka dem, och sedan gå fram efter ett varsegod.

En annan övning var att alla hundarna satt på led. Vi kallade in dem en och en, dvs när jag roppar in Silver från linjen skall ju BARA hon komma till mig och de andra skalll sitta kvar och vänta på SIN ägares inkallningkommando.

Det sista var en kluring. Det gick ut på att var och en fick öva på att platsa sin hund och den skulle sitta kvar och inväntra inkallningskommando, SAMTIDIGT som alla andra i gruppen lekte galet och vilt med sina hundar intill, sprang nära förbi och omkring den platsade hunden.






Silver som övar på att vara passiv när jag och en annan hund har rena julafton tillsammans. Silver skällde dock i högan sky...





När vi kom hem hade mörkret fallit och vi tände de fina kulörta lyktorna. :)

Det kan hände att Silver fick i sig lite väl mycket mjukost för hon väckte oss två gånger inatt och påtalade att hon behövde uträtta sina behov... Då är det ljuvligt att kunna tassa upp och bara öppna ytterdörren, vänta några minuter för att sedan se ett litet grått huvud som väntar på att få komma in igen.

2 kommentarer:

  1. Hm, sambon sa precis att vi snart får lov att spärra din blogg från min dator. Han påstår att jag aldrig tjatar så mycket om att skaffa ny vovve som när jag läser hos dig :)
    (vi ska inte ha ngn ny vovve... inte så länge vi pluggar och inte har fasta jobb iaf)
    Kul med hundträning!

    SvaraRadera
  2. mossfolk: Det är svårt när man tycker olika... Men detta med rätt tid för att skaffa hund, jag tänker, dyker den tiden någonsin upp? Ni har ju haft hund, lever ett liv som en hund skulle trivas i... Och ja,,, hoppas att ni snart får möjlighet till en ny, och att ni båda tycker att idén är god! :-D Jag tänker också att det kanske är studietiden som kan vara en bra valptid?... ;) Katterna är iallafall ursöta, och det gläder mig att de blev era egna tillslut!

    SvaraRadera