torsdag 25 juni 2026

Produktiv dag

Idag blev det verkligen en fixardag.

Vi åker bort på semester och har en hel del vi vill hinna klart med innan vi lämnar över gård och djur till våra värdefulla och snälla vänner som ska hjälpa oss när vi är på resande fot. 

Förutom att fixa det vanliga med mellisar, lunch och middag när jag kommit hem från mitt jobbdygn så fick jag även till att duscha Karo, klippa hans klor, skrapa lite tandsten och borsta honom rejält. 

Jag lyckades även klippa Tage och Anders plus att jag, Dagny och Ester hjälptes åt med att klippa alla kaniners klor. 

Tjejerna hjälpte mig även att mocka boxarna, fylla på spån och mocka ut djupströbädden i kaninerna kvarvarande vinterbox. Jag fick även till att snygga upp i stallet och i sadelkammaren. 

Jag rekade lagret och nästa stadsresa ska jag köpa lite hästsalva och insektsspray så det finns om de andra flaskorna tar slut när vi är borta. 

Vidare fick jag till att rensa jordgubbslandet, en del annat ogräs samt flytta kaninburarna. Jag tvättade även Karos hundtäcken på 90 grader, rengjorde massa skitiga skor och gummistövlar och vek in all torr tvätt. 

När Anders kom hem från jobbet vid 17:30 åt han middag och efter den så fortsatte han ta rätt på björkveden och eldade upp allt ris. Barnen hjälpte till med att samla ved. 

Efter hans kvällspromenad med Karo så var vi båda trötta, men väldigt nöjda med dagens / kvällens insats som vi valde att prioritera, framför att åka på veteranbilträff i Ringsta. 

Det är en del kvar, som att städa upp huset, fixa i trädgården, förbereda för hästar, rensa potatislandet, näta jordgubbarna och byta ljuddämpare på Chevan (semetserbilen). Och så tvätta och packa såklart.

Det är alltid ett bestyr när vi ska iväg på semester. 
Helt självvalt. 





Jag klippte först Tage, sen Anders. 🌞



Stallstäd och avkalkning samt rengöring av termobaren. 

Kaninerna älskar sina hyllor..

Anders eldade upp allt ris. 

Världens finaste bukett stod på bordet från Dagny när jag kom in på kvällen.  

Kvällsfika med barnen när Anders tog en promenad med Karo. 

tisdag 23 juni 2026

Björkbacka

Idag har barnen fått fånga ännu mer Pokemons uppe i Björkbacka. Sen gick vi till parken för glass och lek. 🌞







måndag 22 juni 2026

Pokemondag

Idag åkte jag, barnen, Karo och barnens kompis Nour in till stan. De ville ha en Pokemondag. Dvs gå runt i stan och fånga Pokemons. 

Vi köpte med lite fika, hittade en parkering och sen började vår promenad. Ner till badhusparken, upp till Stortorget, ner till badhusparken igen och över till Frösön. 

Vi avslutade med trevligt häng i Surfbukten. Vi fikade, spelade pingis, fyra i rad och barnen testade longboards och skateboards. 

Vi promenerade sedan tillbaka till stan och mötte upp med Anna som slutat jobba. Tillsammans åt vi god middag på Sushi Nahar.

Barnen nöjda, Karo nöjd, Modern nöjd. 💚









Suljätten

Igår träffades jag och Erica tidigt i Krokom. Därifrån samåkte vi alla fem i hennes bil. Jag, Erica, Karo, Navi och Saara. 

Vårat mål var en fjälltur upp på Suljätten. 

Trots att Erica vuxit upp i dessa krokar av Jämtland och är en van natur och fjällkvinna så hade hon aldrig tidigare varit upp på Suljätten. Roligt med en premiärtur för oss båda. 😊

Berättelsen om den näsformade fjälltoppen är att Jätten Rut i skut på Åreskutan låg i fejd med Jätten Jätt i sprätt på Suljätten. Deras taktik var att kasta stenar på varandra, och en vacker dag lyckades den större av de två: Rut i skut, pricka sin motståndare med en fullträff som gjorde att han dog. Jätt i Sprätt blev liggande med näsan i vädret och på detta sätt uppkom Suljätten.

Jag, Erica, Karo, Navi och Saara fick en fantastisk dag tillsammans i Västjämtland. Dagen bjöd på alla tänkbara väder, vi fick trots regnskurar njuta av vidunderlig utsikt åt alla håll uppifrån toppen. Vandringen var lagom för oss denna dag. Ganska lättgått men blött och lite brant på några enstaka partier. 

På vandringen träffade vi på tre härliga jämtländska kvinnor. De berättade för oss att de hade vandrat tillsammans i 60 års tid. Vilka inspiratörer! 💪

Suljätten.



Hönsbär.

Drickpause vid en liten bäck som vi korsade 
på vår vandring upp till toppen.  

Vädret visade sig från alla möjliga sidor. 
Vi växlade mellan T-shirt, tjocktröja och regnkläder. 

Smörbollar.

Erica med sin Border collie Navi och sin Västsibiriska lajka Saara. ♥️





Vi tog oss upp på toppen. 

Undrar om det det är en gammal Fäbodvall som ligger där nere?



Soppa och pannkaka till lunch. 👌

Karo fick en pannkaka på lunchpausen. 
Sen la han sig för att vila i blåbärsriset. 


Jätt i Sprätts stora näsa.  

Ängsull.

En otroligt vacker jämtlandsgård med storslaget läge som vi passerade under vår färd. 
Belägen i Mikaels hemby och nu till salu. 👌