Emmas Jämtländska tillvaro
måndag 22 juni 2026
Pokemondag
Suljätten
Igår träffades jag och Erica tidigt i Krokom. Därifrån samåkte vi alla fem i hennes bil. Jag, Erica, Karo, Navi och Saara.
Vårat mål var en fjälltur upp på Suljätten.
Trots att Erica vuxit upp i dessa krokar av Jämtland och är en van natur och fjällkvinna så hade hon aldrig tidigare varit upp på Suljätten. Roligt med en premiärtur för oss båda. 😊
Berättelsen om den näsformade fjälltoppen är att Jätten Rut i skut på Åreskutan låg i fejd med Jätten Jätt i i sprätt på Suljätten. Deras taktik var att kasta stenar på varandra, och en vacker dag lyckades den större av de två: Rut i skut, pricka sin motståndare med en fullträff som gjorde att han dog. Jätt i Sprätt blev liggande med näsan i vädret och på detta sätt uppkom Suljätten.
Jag, Erica, Karo, Navi och Saara fick en fantastisk dag tillsammans i Västjämtland. Dagen bjöd på alla tänkbara väder, vi fick trots regnskurar njuta av vidunderlig utsikt åt alla håll uppifrån toppen. Vandringen var lagom för oss denna dag. Ganska lättgått men blött och lite brant på några enstaka partier.
På vandringen träffade vi på tre härliga jämtländska kvinnor. De berättade för oss att de hade vandrat tillsammans i 60 års tid. Vilka inspiratörer! 💪
lördag 20 juni 2026
Junidagar
Hästfix, melonglass, ta rätt på den fällda björken, kaninfixa, rabarberkräm. Tage åkte till Österåsen och lekte med en kompis. Dagny tränar intensivt på att stå på händer, hjula och göra volter.
Några saker vi ägnat oss åt i dagarna.


















































