måndag 22 juni 2026

Pokemondag

Idag åkte jag, barnen, Karo och barnens kompis Nour in till stan. De ville ha en Pokemondag. Dvs gå runt i stan och fånga Pokemons. 

Vi köpte med lite fika, hittade en parkering och sen började vår promenad. Ner till badhusparken, upp till Stortorget, ner till badhusparken igen och över till Frösön. 

Vi avslutade med trevligt häng i Surfbukten. Vi fikade, spelade pingis, fyra i rad och barnen testade longboards och skateboards. 

Vi promenerade sedan tillbaka till stan och mötte upp med Anna som slutat jobba. Tillsammans åt vi god middag på Sushi Nahar.

Barnen nöjda, Karo nöjd, modern nöjd. 💚









Suljätten

Igår träffades jag och Erica tidigt i Krokom. Därifrån samåkte vi alla fem i hennes bil. Jag, Erica, Karo, Navi och Saara. 

Vårat mål var en fjälltur upp på Suljätten. 

Trots att Erica vuxit upp i dessa krokar av Jämtland och är en van natur och fjällkvinna så hade hon aldrig tidigare varit upp på Suljätten. Roligt med en premiärtur för oss båda. 😊

Berättelsen om den näsformade fjälltoppen är att Jätten Rut i skut på Åreskutan låg i fejd med Jätten Jätt i i sprätt på Suljätten. Deras taktik var att kasta stenar på varandra, och en vacker dag lyckades den större av de två: Rut i skut, pricka sin motståndare med en fullträff som gjorde att han dog. Jätt i Sprätt blev liggande med näsan i vädret och på detta sätt uppkom Suljätten.

Jag, Erica, Karo, Navi och Saara fick en fantastisk dag tillsammans i Västjämtland. Dagen bjöd på alla tänkbara väder, vi fick trots regnskurar njuta av vidunderlig utsikt åt alla håll uppifrån toppen. Vandringen var lagom för oss denna dag. Ganska lättgått men blött och lite brant på några enstaka partier. 

På vandringen träffade vi på tre härliga jämtländska kvinnor. De berättade för oss att de hade vandrat tillsammans i 60 års tid. Vilka inspiratörer! 💪

Suljätten.



Hönsbär.

Drickpause vid en liten bäck som vi korsade 
på vår vandring upp till toppen.  

Vädret visade sig från alla möjliga sidor. 
Vi växlade mellan T-shirt, tjocktröja och regnkläder. 

Smörbollar.

Erica med sin Border collie Navi och sin Västsibiriska lajka Saara. ♥️





Vi tog oss upp på toppen. 

Undrar om det det är en gammal Fäbodvall som ligger där nere?



Soppa och pannkaka till lunch. 👌

Karo fick en pannkaka på lunchpausen. 
Sen la han sig för att vila i blåbärsriset. 


Jätt i Sprätts stora näsa.  

Ängsull.

En otroligt vacker jämtlandsgård med storslaget läge som vi passerade under vår färd. 
Belägen i Mikaels hemby och nu till salu. 👌

lördag 20 juni 2026

Junidagar


Hästfix,  melonglass, ta rätt på den fällda björken, kaninfixa, rabarberkräm. Tage åkte till Österåsen och lekte med en kompis. Dagny tränar intensivt på att stå på händer, hjula och göra volter. 

Några saker vi ägnat oss åt i dagarna. 








Dagny gör vattenmelonsorbetglass.


Vattenmelon, pressad limesaft och sockerlag ihopblandad och inlagd i frysen. 
I väntan på sorbetglass.

Karo och jag passar på att ha lite apporteringsroligt med ett av vedträna från björken. 

Mor och son myser på en av hyllorna i uteburen. 

Dags för ridtur på Midsommardagen med Maja. 


Rabarberkräm på G. 


Anders ägnar sig åt att kapa upp den murkna björken som växte nere vid vägen som vi fick hjälp att fälla av Ulrik och Viktor. 🙏😊 


Murken björk. 
Skönt att ha undvikit att den skulle falla mot vägen och ställa till med något. 

Det är eftermiddag och hästarna får glada i hågen springa ut på bete igen.