onsdag 10 juni 2009

Turistat i Jämtland med vänner, sambo, hundar och en amazonkombi

I Måndags klocken 07:00 inkom Stockholmståget till Östersunds station. Med på tåget var mina barndomsvänner Eva och Vivianne. Jag, Anders och hundarna plockade upp dem. Det var underbart att ha dem hos oss och vi har ägnat tre dagar till att mysa, prata, äta gott OCH åkt runt på diverse sevärdheter i Jämtland. :-)


Jag, Vivi pch Eva <3

Det första som hände efter att vi varit ut på Frösön och spanat in Wilhelm Pettersson Bergers kåk, var att bilen pajjade. Anders föräldrar var snälla och lånade ut sin Amazonkombi till oss. Den har gått fint, pålitligt och tagit oss runt i Jämtland...

Hundarna hängde med på allt som vanligt!

Vi var först till Glösabäcken. Ett vattenfall och hällristningar i Alsen. Jag tog inga bilder därifrån. Kameran åkte däremot fram vid nästa stop som var Kretslopshuset i Mörsil.



Daggkåpa (som f.ö hela vår gräsmatta är proppfull av...)



Akleja

Fikatime!



Hundarna finner sig i att sitta i bagageutrymmet...

... men helst vill de sitta i baksätet och gosa...

Dag 2 gjorde vi en längre utflykt till Ragunda kommun för att spana på Döda fallet. En plats där vatten en gång rann, tills en man byggde en damm, som brast av misstag och detta i sin tur ledde till att hela sjön tämdes på FYRA timmar. Naturen är häftig att se där vattnet en gång drog fram. Vi gick även en naturstig genom ett naturresarvet och kom fram till Indalsälven. Vi tänkte bada, men kylan i vattnet gjorde att vi snabbt nöjde oss med att doppa fötterna.



Vivi och Eva tog några fina bilder också. De skulle maila dem till mig framöver så kanske jag slänger in några fler framöver...

Vi har haft det sååååå mysigt och det kändes så bra att få sig en dos av mina vänner igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar