fredag 12 juni 2009

Guckusko... i mängder!

Idag efter jobbet åkte jag, Anders pappa och Anders syster ut till Rödön. På en extremt kalkrik plats i skogen växer den fridlysta orkidén Guckusko. De blommar ungefär bara två veckor per år och nu var uppenbarligen det PERFEKTA tillfället att få se dem! Det var som om någon person hade skapat en egen exotisk botanisk trädgård mitt i skogen i en oas av kalk.

Det vita på backen är kalk. En gång låg det en liten sjö här inne i skogen, men en kvinna skulle dämma upp något och liksom i fallet med Döda fallet rann hela sjön iväg...

Mer Guckusko :-)
Bladen till denna lilla blomma (Tätört), kan man tydligen lägga i mjölk, och efter ungefär ett dygn skall det visst vara tjockmjölk (typ långfil)...
Igår åkte vi förbi våra vänner med Fåren igen. Kelsjuka som vanligt... Några av dem jag gosade med i vintras ligger i frysen nu...

Av våra vänner fick vi även fyra sorters sättpotatis. Röd Gulöga, Vit Gulöga, King Edward och Mandelpotatis. Nu skall det bli potatisland! Tur att vi har fått en jordfräs av Alf och Anna! :-)
Fåren kikade ut ur sin sommarlagård när vi kom in i hagen.
Jag fick samma känsla när jag gosade med just danna Lammunge som jag fick när jag gosade med favvokalven. Nämligen att lägga en rem runt halsen och ta med den hem i bilen!

2 kommentarer:

  1. Guckuskon är bra fin den & tänk att den finns även i Norderåsens skogar=)

    SvaraRadera
  2. Cacilia: Oj, hade ingen aning. Har aldrig sett till dem under ridturerna... Kanske jag får se en skymt av dem nu när jag vet vad jag skall hålla utkik efter, förrutom Björn och murklor!

    SvaraRadera