torsdag 15 januari 2009

2008 års resumé




Det nya året 2008 dansades in på en strand i Gamboa i södra Brasilien. Jag, min mor, min bästa vän Vivi och hennes mamma Neide gjorde slag i saken av en lång lång dröm. Nämligen att resa till Brasilien tillsammans. Vår resa började i Rio, avslutades i Rio och däremellan spenderades tilden i den lilla byn Gamboa utanför Florianapolis.

När jag klev av flyget på Östersunds flygplats i min stråhatt och solbränna möttes jag av Anders och en väldigt vild och väldigt lycklig liten Norma. Hon var då drygt tre månader. Vi hoppade in i Amazonen och åkte hem till vår lägenhet på Frösön.

Väl hemkommen hade jag en period av dels arbetslöshet och dels hade jag tidigare tagit ett studieuppehåll efter flertalet misslyckade försök i kursen; "Medicin, kirurgi och geriartrik". Anders arbetade och jag var hemma med valpen. Jag red på Thanne en dag i veckan och gick på utställningsträning i Tottohallen som SSPK (Svenska Schnauzer Pincher Klubben) annordnade. Jag sökte jobb under denna period men fick inget napp och sagta men säkert blev jag en smula deppig. Det smög sig på utan att jag riktigt märkte det. Vintern dröjde sig kvar och höll Östersund och Frösön i ett järngrepp. Våren ville aldrig komme kändes det som.

Under påsken packade vi in oss i Scorpion och åkte ned till Stockholm. Vi bodde hos min syster: http://www.johannajansson.com/ och min svåger på Kungsholmen. Vi hälsade på familj och vänner. Norma fick öva sig i att åka tunnelbana, buss, pendeltåg och massa stadsmiljö och skötte det galant!

Efter en tid ringde de från butiken "Granngården". Samtalet följdes av en intervju och detta ledde till en säsongsanställning under högsäsongen. Mitten på April t.o.m sista September. Ungefär samtidigt som arbetet tog vid på Granngården i april så släppte min deppighet! Voila! Våren var i antågande och sagta smälte snön.
På vårkanten var det även kursstart för en valp/unghundkurs i Brunflo. Det var både roligt och nyttigt att delta!

I April fick jag ett mail från vår vän Karin; http://www.nogg.se/startpage.asp?idHomepage=74016 Hon bifogade en länk till blocket. Där fanns en liten jordbruksfastighet till salu i vår prisklass i en by utanför Lit. Det såg ut som ett idylliskt stääle. Sagt och gjort vi åkte och spanade in Gungård i Norderåsen. Det var helt sjuuuuukt eftersatt, ett RENOVERINGSOBJEKT utan dess like! MEN,,, stället hade potential! Vi blev förtjusta och i Maj skrev vi kontrakt!

Den 1 juni fick vi tillträde och varje ledig tid spenderade vi i huset. Vi bytte 4 fönster och reoverade resterande. Den 1 Augusti flyttade vi in.

I juli var vi bjudna till Hjalles föräldrar i Fåker. De upplyste oss om att Hjalmar skulle sälja sin Volvo sugga. En gammal ambulans från 1952. Besöket slutade med att jag hade köpt min första bil. Dock tillsammans med Anders. I den deltog vi i Great Lake run samt att den fick tjänstgöra som flyttbil under sommaren!

En dag under sommaren när jag klippte gräset red en kvinna in på gården på en liten islandshäst. Hon sa fäljande: "Hej och välkomna till byn! Det måste vara du som är Emma, jag har ju hört att det skulle flytta hit en hästtjej! Du är mer än välkomen ned till mitt stall och hälsa på mina hästar". Och så föll det sig att jag började rida hos marita på hennes hästar. Kunde inte blivit bättre!

September kom och Norma fyllde 1 år. Jag fick förlängt på Granngården tom den 23 dec, fast bara 40%. Hösten gjorde sig påmind och vi kämpade på med fönstren. Vi hade nu arbetat oss ned till källarfönstren men guuuuu va less jag var/är på fönsterrenovering!!! I september (tror jag det var), fick vi det glada beskedet att jeanette och David blivit förälskade i Norderåsens stationshus och ville köpa det! Vilken grej! Anders och jag hade ju knappast räknat med att få så goda vänner i samma by!!!

I Oktober bar till av till Lycksele med Jeanette och David; http://www.wannstorm.com/ . Vi våldgästade Christine och curt (Jeanettes föräldrar), och gick på Red hot festival. En rock a billy festival som Lyckseles raggarklubb Faraos annordnar! Vi var där även 2007 så det var en riktig favorit i repris! Oktober avslutades med ett tråkigt besked. Nämligen att Anders blev uppsagd. Industin hade som så många andra fått inskränkt orderingång och sist in först ut. Detta har hängt över oss som ett orosmoln. På ett sätt och vis var det kanske tur att vi hann få lånelöfte och köpa vår lilla gård innan för som läget ser ut nu hade vi aldrig fått lånelöfte. Je ne sais pas!

Well well, oktober blev november och det blev tid för min 25-års dag! Den blev oförglömig! Anders, familjen och mina vänner hade ordnat med en lång rad överraskningar. Vi flög ned till Stockholm. Där hämtade mamma oss med champange och ett fång rosor. Hon skjutsade mig till en sallong där jag fick klippa och färga håret, samt nagelmanikyr! När detta var avklarat hade mina syskon och deras respektive anlänt och det blev en suprice middag. Dagen efter åkte jag och Anders in till stan. Helt plötsligt föreslår han att vi ska ta tunnelbanan mot Hässelby...? När vi kliver av i Kristineberg ser jag ut som ett stort: ?

Vi börjar trava in bland husen och går in i av portarna. Tre trappor upp så knackar vi på. Dörren öppnas och alla vrålar SUPRICE! Mina vänner hade samlats och lagat mat och det blev världens mysigaste kalas! Jag blir fortfarande rörd när jag tänker på helgen!

Den 25 novermber firade jag och Anders 2 år!!!

Snön kom och så gjorde även December. Min vän Ivar gick bort efter en tid av cancer. Det var och är en stor sorg. Mina tankar går ofta till Ivar och hans familj.

Adventsfika lite här och där. Julafton spenderades i Ottsjö vid Undersåker. Mina föräldrar, syskon och deras respektive + jag, anders och Norma firade jul tillsammans i en liten fjällstuga. Dagen efter red jag, mamma, syrran och svägerskan ut tillsammans i Norderåsen. Det var uppskattat! På Juldagskvällen kom Hjalmar till oss och vi åkte och kalasade på Börje Birgers! Det var roligt!

På nyår var vi till Stig-Allan och Inga-Lill i Gastsjön.

Året 2008 och bidragit med både ris och ros, men på det stora hela har det varit ett fantastiskt år! Anders sätter guldkant på min tillvaro!

Jag ser att 2009 till stor del kommer tillbringas i skolbänken... På tisdag styr jag kosan återigen mot Mittuniversitet och medicin, kirurgi och geriartrik kursen...



Jag önskar er alla ett lyckosamt år anno 2009!








3 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag upptäckte ett nytt ansikte bland dom som följer min blogg, så jag blev nyfiken och så hamnade jag här.
    Så roligt det låter med ert husprojekt, men fönsterrenovering är nog det träligaste som finns. Det tar sån tid.
    Och en fin liten hund har ni också ser jag, och skojigt med en tjej som har egen gammbil för det har jag med :) En gammal Volvoambulans från 1952 låter jättehäftigt! Själv har jag en Peugeot 403 från -61.

    Sen har jag kikat in på era vänners blogg, de som har köpt ett gammalt stationshus. Det liknar våran station lite grann, och är byggd ungefär samtidigt. Kul!

    Jag önskar dig också ett riktigt fint 2009!

    SvaraRadera
  2. Hej sötis! Vilket bra 2008 det låter som att du haft=) Det går tyvärr inte att följa bloggar på blogg.se vad jag vet. Men jag uppdaterar ju minst en gång/dag så det är bara att kika in när du känner för det=) Det där med Angelina-kopian lät ju nästan spännande=) Det bevisar också att smaken är som baken, för jag gillar henne inte=) Kramar

    SvaraRadera
  3. Löv your summering av året. mycket mullig!

    SvaraRadera