söndag 10 mars 2024

Snöskoterkörkort

Om man tog körkort efter år 2000 får man inte köra snöskoter på sitt körkort. 
För oss "ungdomar" 😇, som berörs av detta, behöver man ta ett förarbevis. Det består av en kurs som innehåller både praktiska moment och ett teoriprov.

Jag har velat ta ett förarbevis för snöskoter i flera år men inte varit tillräckligt motiverad för att faktiskt göra slag i saken.

Men så för några veckor sedan såg jag en annons fladdra förbi. I Strömsund anordnade de en kurs som pågick i en dag. Man åker dit tidigt på morgonen, tillbringar hela dagen med teori och att övningsköra. På kvällen skriver man provet och kan åka hem med sitt nytagna körkort. Dessutom ingick mat, fika, kaffe samt skotrar.

Det var precis ett sådant upplägg jag behövde! Jag ringde genast min vän Sabina för att höra om hon ville åka och kursa med mig och om någon av kursdatumena kunde passa oss båda. 

Hon blev lika glad som jag, för det var precis vad hon också hade velat göra i flera år men inte tagit tag i ännu. PERFEKT! 

Halv 7 hämtade jag upp Sabina och körde ut på 45:an mot Strömsund. Hjälmen jag beställt på nätet visade sig vara slut hos leverantören. Det var tur jag kunde låna hjälm av Jeanette och Mikael istället.  

Vi fick en mycket givande kursdag med god mat och flera härliga kvinnor. Vi råkade vara ett gäng med bara kvinnor just den dagen. 

Vi fick öva på flera olika skotrar. Vi backade, tvärbromsade, körde mellan koner, efter vägmärken, på skoterled, med kälke, mm. 

På kvällen skrev vi provet. Jag och Sabina fick alla rätt. Vi var så himla nöjda, glada och trötta när vi firade våra nytagna skoterkort med middag och kaffe på macken i Strömsund. Dessutom firade vi Sabina som fyllt 36 år. 

TACK Anders och Maria www.korskoter.se för en toppenkurs i Strömsund! Den var precis vad vi behövde.

40 år och nu med nytaget förarbevis på snöskoter! Så nöjd!!! 















 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar