tisdag 31 oktober 2023

En Stockholmstur

För ett bra tag sedan kom min Mamma på att det vore en rolig idé om barnen kunde tillbringa sitt höstlov själva hos Mormor och Morfar i Stockholm. 

Barnen har varit i eld och lågor över planen länge och frågat tusen gånger: 
- "Mamma, hur länge är det kvar tills vi ska åka till Mormor och Morfar?"

Jag hade först tänkt vara hemma men när Anders frågade om inte jag också kunde följa med på resan så kändes det självklart! 

David lösgjorde mig direkt från mitt åtagande att passa Jeanette och Mikaels höns och katt genom att åta sig uppdraget, och Lisa sa utan tvekan: Åk! Jag tar hand om hästar och kaniner!
Vilka kompisar! ❤️🙏❤️

Barnen fixar bilresor så bra. Vi tog snabbaste vägen: E4:an från Sundsvall. Då jag hade packat barnens grejer dagen innan så kom vi iväg ganska tidigt. Jag och Anders behövde ju typ bara en tandborste och hundarna lite mat, bajspåsar och ett varsitt koppel. 

I Kallhäll bjöd mina föräldrar oss på så god mat! En liten förrätt med bla ett knyte och rökta räkor. Fläskkarré till varmrätt och min Farmor Astas klassiska äppelkaka till efterrätt. 

Vi var alla trötta men barnen tog tid på sig att somna. Men efterhand sov vi alla och vaknade sedan till en vacker höstmorgon där solen lyste på skogen på andra sidan Mälaren.

Efter en trevlig frukost sa vi hejdå. Barnen hade inga problem att säga hejdå till oss. Så skönt! Sen for vi norrut. 

Vi stannade till på Biltema. Jag köpte en ny hundbädd och Anders köpte några verktyg han saknat länge, lampor till traktorn samt några lampor och nya torkarblad till Volvon. Efter glass och korv åkte vi vidare mot Uppsala och Tidernas väg. Den vägen går mellan Uppsala och Ånge genom mindre samhällen i bland annat Hälsingland. Den är mycket trevligare men tar längre tid. Men jag och Anders hade inte bråttom. Vi gillar att åka bil och spana på omgivningen. I Sandviken åt vi middag på vårt favvohak Monroes

När vi kom hem slogs jag av en ofattbar tanke: tänk att vi for igår! Det kändes som vi hade varit borta mycket längre. 

Nu när barnen är borta ska jag försöka ägna en del tid åt att rensa och sortera hemma. Det behövs och jag känner att jag fått lite ny inspiration och energi till det. 

Det var också välbehövligt att bara få tillbringa tid ensam med Anders i bilen en hel dag. Att få en vecka själva, och samtidigt veta att barnen har det bättre än bäst med min familj och en massa spännande aktiviteter. ❤️🙏❤️

Det var halloween även hos 
Mormor och Morfar.


Mormor och Morfar hade förberett 
med både lego och massa olika pyssel. 

Det finns så många bra spanarfönster
 i Kallhäll tycker hundarna. 

Både Totto, Apis och Apis skulle följa med. 
Dagny var obeveklig på den punkten. 

Hundarna väntar hoppfullt på att något
ätbart ska trilla ned på golvet. 

Barnen fick sin favvomat.


Rökta räkor och knyte med 
ost och nötter till förrätt. 

Jag gillar verkligen
 katrinplommonspäckad fläskkarré.

Mamma och Pappa bjöd på min 
Farmor Astas klassiska äppelkaka. 
Jag har inte ätit den på många,
många år men den 
smakade precis som vanligt. ❤️

Så vackert när solen gick upp och 
kastade sitt sken över skogskanten. 

Dagny har pysslat ugglor.

Fukostdags. 

Jag och Anders stannade och åt middag 
På vårt favvohak efter Tidernas väg.
Det ligger i Sandviken och heter Monroes


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar