torsdag 17 januari 2019

En mammaledig onsdag och torsdag

Igår efter att Jag och Tage hämtat Dagny kl 14 på förskolan så åkte vi hem till Helené som jag hade hästen hos innan vi bygge eget. Umgängesfrekvensen minskade radikalt när vi inte delade stall längre, men det är alltid lika trevligt när vi ses. 

Hos Helené träffade vi även hennes Berner sennen Zigge, sonen Christian, dottern Ida och barnbarnet Maja som nyligen också köpt en hund. En ljuvlig liten karamell! Bearded collien Ollie. Efter hand kom även Nisse hem. När jag och Helené umgicks mycket blev det ju liksom att man lärde känna hela hennes familj väl. 

Igår när vi satt i Nisse och Helenés kök blev jag påmind om känslan av hur spännande det var att vara nybliven hästägare. En dröm som jag burit med mig så länge jag kan minnas. Vi var ute och red tillsammans i Häggenåsskogarna, klätterbackarna och pratade om livet. Ibland tränade vi dressyr på ridplanen och ibland pysslade vi bara på i stallet. Efteråt brukade vi dricka kaffe i köket.

Vi åkte också tillsammans på kurser och hjälptes åt med lastning och körning av transporten. Något jag helst inte gör ensam. Vi ordnade även flera kurser och var engagerade i Jämtlands islandshästförening samt tog hem tränare till Helené och red lektioner på "hemmaplan". Det var en väldigt rolig tid som jag kan sakna. 

Men nu är nu och så småningom kanske jag prioriterar sådant igen. I denna stund är jag småbarnsförälder, ammar, Anders jobbar annorlunda, ensam med hästarna och njuter verkligen av en tiden jag får med mina "här och nu maskiner". 

Igår tog jag en ridtur efter att barnen somnat igen. Efter lite incidenter, bla sken bredvid en traktor har jag byggt på mig lite nojja. Bästa medicinen är ju då för mig iallafall att rida mycket. Oddur kändes lite spänd när jag skulle sitta upp men ridturen blev sååå trevlig och skön trots många minusgrader, blåst och snöfall. Han var pigg, glad och lyhörd.    

Zigge och Tage.

Glada Ollie. 


Ida och Ollie. 

Zigge hejjar glatt på Dagny när vi kommer. 

Jag och Oddur tillbaka efter ridturen igårkväll. 

Idag hälsade vi på våra grannar efter vi lämnat Dagny på hennes tredje och sista förskoledag denna vecka. Efter en förmiddagskaffe och samtal åkte jag och Tage hem och tog ut våra hundar på en långpromenad. 

Solen skiner och det är ca 10 minusgrader. Det har snöat igår så allt är så där vintervackert igen. Nu har jag ätit lunch, givit hästarna hö, mikrat morgonkaffe till bloggandet. Snart är det dags att klä på Tage (som sovit väldigt länge nu) och fara och hämta Dagny på förskolan igen.  Städet och att fortsätta plocka undan julen kom av sig. Det skjuter jag till eftermiddagen tills vidare...  






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar