onsdag 19 september 2018

Förskolepremiär och babymassage

Igår var det en stor dag för Dagny. Hon och Anders var på den första inskolningsdagen på förskolan i Häggenås där hon skall börja. Tack vare våra arbetstider behöver hon egentligen inte gå på förskola nu men vi tror att det ändå kan vara bra av flera orsaker. 

Våra barn (alla) skall ju trots allt vara i den typen av miljö i många många år, och då tänkte vi att det kan vara schysst att låta Dagny nu när hon blivit 2,5 år få träna sig i att vara i den miljön. Hon kommer även att lära känna jämngamla kompisar som hon troligtvis kommer att gå i skola med, ha aktiviteter med osv. 

Det är även en miljö för träning, utveckling samt fysisk och psykisk stimulans. Dagny är en glad, social och fysikt aktiv person och jag tror att förskola kommer att passa henne. 

Vi har blivit erbjudna en 15 timmars plats och hon skall gå 3 dagar i veckan. Tis, ons och torsdag. Igår följde pappa med på första inskolningsdagen. Hon skall skolas in även idag, torsdag och fredag. Enligt Anders hade det gått bra och Dagny hade lekt, målat, ätit och interagerat med de andra barnen. Hon hade dock inte vilat men det hade nog behövts. : ) 

Medan dotter och maken var på förskola så åkte jag och sonen till Öppna förskolan i Lit.  Det var första tillfället av babymassage. Tage tyckte det var mysigt och det gjorde även jag. Det kändes jättebra att vara iväg vi två. 

Efter massagen stannade vi kvar och jag åt lite medhavd lunch och sedan hjälpte Eva (förskolepedagogen) mig att göra lite hand och fotavtryck med Tage som jag klistrade in i hans personliga bok när vi kom hem. Dagny har en likadan bok Mina första två år som jag ägnat mycket tid åt att göra fin med text och fotografier mm. Min ambition är att Tages bok skall bli lika fin.  

Dagnys livs första dag i skolvärlden. Första inskolningsdagen på förskolan. 

Tage somnade efter första tillfället på babymassagen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar