tisdag 6 juli 2010

Tog sikte på Åre och for.

Igår pronto efter jobbet körde jag iväg mot Åre. Mitt mål var Hållandsgården.

Båda mina svärföräldrar fyllde, respektiva fyller 70 år i år. Detta skall ju såklart firas. Under dagen var hela familjen iväg på trevligheter bortanför Ottsjö med sandstrand, fjällsjö, bad och grillning mm. Detta missade tyvärr jag (jobbet dårå), men dagen avslutades med utsökt middag på just Hållandsgården och den hann jag till! :)

Röding från Ånnsjön (stavning?), färskpotatis, vällagrade ostar på hemgjort tunnbröd, svenska jordgubbar och Anders familj samlad till fest var ingen dålig avslutning på gårdagen!

På Hållandsgården ligger en Stavkyrka. Den invigdes för 11 år sedan och är byggd i mycket gammal stil. Materialet är hämtat från tre olika logar i Jämtland. I Sverige har typ alla gamla kyrkor av denna stil brunnit upp under årens lopp, men i Norge finns ett fåtal bevarade. Det var en av de mysigaste kyrkorna jag varit in i. Den kändes väldigt medeltida.

(Bild lånad på www.svenskakyrkan.se)

2 kommentarer:

  1. Det låter ju nästan som en midsommarfest... =) Är så imponerad av allt du tar dig för min Emma... Upphör aldrig att förvånas och charmas av tillvaron din när jag kikar förbi. Stora kramar till dig min vän.

    SvaraRadera
  2. Linn: Va roligt att höra! Vad som är än mer roligt är att jag ser att du också har en blogg! En hantverksblogg!!! Har varit inne och läst en del nu och om jag inte misstar mig så vill jag grattulera!!! wiiii!!! :-D Fantastiskt vackra saker du gör Linn <3. Gillade Dexter-staffetröjan :). Stor kram till dig pinnilaijnen.

    SvaraRadera