söndag 18 april 2010

Hästskor och veden

Hästsko nummer 1 och 2 är utslitna vinterskor som någon av Tinkrarna haft på fötterna.

Jag funderar på att först och främst skruva ur broddarna, och sedan borsta dem lite med en stålborste, måla dem svarta och hänga upp dem ovanför dörrarna till uthusen.

Jag berättade om mina fina hästskor jag fått av M. för Jeanette och David. Det visar sig att de själva just tagit ned en hästsko som hängt ovanför ytterdörren på stationshuset. De gillar inte hästskokonceptet och jag fick den gärna (Hästsko nr 3). Jag såg till min förtjusning att detta var en hästsko av äldre årgång!

Vid det här laget berättar Anders att sett ytterligare en hästsko som låg och skräpade i våran plåtbod. Ännu gladare blev jag när jag insåg att denna var ÄNNU äldre! (Hästsko nr 4). Nu ligger 3:an och 4:an i ett rabarberbad för att avlägsna lite rost och sedan skall jag även måla dessa med svart färg.

Hästsko nr.4 ser verkligen old school ut och skulle sitta fint som tattueringsmotiv... :-D

Annars har största delen av dagen spenderats med veden. Jag fullkomligt älskar Anders vedklyv som han fick i 30-års present! Däm vad den underlättar vedarbetet.

Vi tog även en promenad ned till stationen med hundarna. Silver fick plötsligt eld i baken och kutade i full fart, kors och tvärs över en lägda med nosen klistrad mot marken. Jag är väldigt säker på att det var en sork hon fått upp spåret på, för det verkar vara en hel massa sork i år. Det bästa var att när vi närmade oss vägen så ville vi få in henne eftersom det kan komma bilar. Efter en busvissling släppte hon spåret och kom gallopsande mot oss något flämtande efter sin vilda sorkjakt. Good dog!

Det känns så bra att ha två råttfångarhundar i sorktider som dessa :-)

6 kommentarer:

  1. Haha.. duktigt silver! Och inte äter hon Lyssar till frukost längre heller! Vilken bra hunddressör du är emma! Själv har jag provat det där med klicker konceptet för att försöka få lysse att gilla bädden... haha. han kör hela sin repertoar! PRecis samma engergi (om inte ltie mer...) som Norma! Våra voffar älskar verkligen att jobba! KAnske vi ska lära dem lite mer trix tillsammans :)? KRAM

    SvaraRadera
  2. Sofie: Lysse måste ju lära sig att ta hänsyn, respektera och underkasta sig äldre kloka gummor... ;-). Klart Silver inte äter upp honom när han börjar visar henne lite respekt... :-D

    Våra hundar är verkligen roliga! tycker absoult att vi skall lära dem lite trix. Bra idé! :-D

    SvaraRadera
  3. Rabarberbad? Är det syran som tar bort rosten? Kul med udda knep ;)

    Vilken nätt vedklyv, en sån skulle vi ha här!

    Jag blir grymt imponerad av Silver som bröt spårningen och kom när ni visslade, snyggt!

    SvaraRadera
  4. Christina: Ja det är ett knep jag nyligen lärde mig genom ett kemiexpriment som jag fick göra. Jag tror det är oxalsyran i rabarber som reagerar med rosten. Jag la bl.a alla mina mer eller mindre ärgade silverkedjor några dygn i ett rabarberbad och de är numera silverfärgade igen!

    Har nu även testat med citronsyra nu. Vill se vad som är mest efektivt.

    Vedklyven är ingen värsting och kostade inte som en värstingklyv men räcker gott och väl åt oss. Jula... :-)

    Silver gjorde mig stolt när hon bröt sin jakt på sorken... <3

    SvaraRadera
  5. Tack - Jula klyv, det ska jag lägga på minnet!

    Det där med syra, jag fick häromveckan äntligen rent i toastolen, i böjen du vet, efter att ha hällt ut två påsar citronsyra och låtit verka över natten.
    Alla avlagringar försvann-swisch!

    Gör du ngt med rabarberna först eller lägger du bara råa bitar i vattenbad?

    SvaraRadera
  6. Christina: Jag har bara tagit ut en påse frysta uppchoppade rabarber, lagt dem i en plastbunke och låtit dem tina. Sedan lägger jag i sakerna på botten och mosar rabarberna lite. Inget vatten och inga andra tillsatser alltså.

    SvaraRadera