fredag 15 mars 2024

Över 10 tusen i djurkostnader

Somliga månader hopar sig djurens kostnader och somliga är lugnare. 

Denna månad blev en dyr djurmånad. 

Winstons två utdragna tänder landade på 10.000 men tack vare försäkringen så fick vi stå för 4500 av dom. Dessutom blev det dags för ett nytt hölass denna månad för 3000 kr och idag kommer hovslagaren á 3000 kr. Även hundmaten börjar att sina så det är läge att köpa en ny säck i dagarna. 

I förrgår kom veterinären hem till oss och gav hästarna en extrados vaccin eftersom jag missade fjolårets tidsintervall med typ 20 dagar. Har ej fått den räkningen ännu.

Igår ringde även en granne som ska ta hem hästtandläkaren till byn och undrade om jag ville vara med och också få ett besök inom en snar framtid. Vi kan då dela på resekostnaden. 

Jag ska fundera några varv om jag ska vara med på den tandläkarturen. Den utgiften är väldigt kostsam och täcks inte av försäkringen. Det är liksom underhåll och check. Att ge lugnande, undersöka och fixa hästtänder som man inte märkt av några besvär ifrån och som såg bra ut vid senaste besöket för 1,5 år sedan känns tveksamt.

Samtidigt kan ignorerade hästtänder bli en väldigt kostsam och ond historia om man struntar i att ta hand om dem. Man kan behöva upprepade besök varje månad i långliga tider pga foderinpackningar mm. 

Av erfarenhet vet jag att det kan vara så här med djurkostnaderna. Därför har jag räknat ut ungefär var djurens utgifter landar på varje år. Sen har jag delat det i 12 och för över den summan till ett djurkonto varje månad. 

Det är skönt eftersom utgifterna är så svajjiga i hur de kommer. 

Att ha djur kostar en hel del pengar men när jag läser kalkyler på nätet och på forum vad det kostar folk att ha häst och hund har jag insett att mitt djurägare ligger på den lägre skalan. 

Djurens får det de behöver. I vardagen och vid behov. Men jag hoppar över allt lull-lull. Jag väljer bort de dyraste fodren, köper begagnad utrustning, har fått fina saker av vänner som sålt bort sina hästar. Just nu gör jag heller inga kostsamma kurser varken med hästarna eller hundarna. 

Hundarna får ett prisvärt svenskt torrfoder och mina islandshästar äter ganska små högivor, och det handlar mer om att hålla dom ifrån att lägga på sig för mycket hull, vilket de väldigt lätt gör. 

Jag prioriterar bort många saker för att ha råd att ha djuren. Vi skippar bla frisörbesök, utlandsresor och försöker köpa billigare mat och begagnade saker istället för nya. 

Skillnaden på exempelvis dyra prylar och djur är att prylar kostar inget där de står, men djuren kostar hela tiden och kan vara oförutsägbart. 

Men i gengäld ger det mig en sådan stor guldkant på tillvaron att ha djur. Jag har drömt om det i hela mitt liv, så länge jag kan minnas. Varje dag skänker de mig och fysisk och psykisk medicin och glädje. 

Jag är så tacksam över att få leva min dröm. 

❤️🙏❤️












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar