torsdag 27 juli 2023

En dag i Stockholm

Igår bjöd min familj på en underbar dag i Stockholm! 

Vi började dagen  med en tunnelbaneresa från Stora mossen till T-centralen. Väl där fick vi åka regnsbågsrulltrappa! Vilken grej tyckte barnen. På väg till Kulturhuset fick vi ytterligare en bonusupplevelse i form av pampig musik framförd av Arméns musikkår. Det var tydligen dags för vaktavlösning. 

Inne på biblioteket i Kulturhuset såg vi spännande saker nere på Sergels torg. Vi lekte och läste. Sen var det dags att promenera ner till Kungsträdgården och äta lunch. 

Därefter fortsatte promenaden bort över strömbron och till det Kungliga slottet. Jag, som älskar Sveriges monarki och historia, fick mitt lystmäte i kunglig historia inne på Livrustkammaren. Tjejerna var mycket nyfikna och intresserade. Tage var nog lite för liten och lite för trött. Vi fick bland annat beskåda flera kungliga plagg, exempelvis Karl den 12:es nedblodade handskar som han bar samma dag som han blev skjuten i Norge för 300 år sedan.  

Efter denna spännande upplevelse strosade vi genom Gamla stan och jag fick en liten tripp down the memory lane när vi passerade fiket Kaffekoppen på Stortorget. Ett café som jag besökte nästan varje helg under mina tonnår. Där satt vi nere i källarvalvet och delade på kanelbullar, drack tusen koppar kaffe och rökte Prince.  

Vi fortsatte sedan vår promenad till Gamla stans tunnelbanestation. Väl där upptäckte Dagny att det fanns ett stort konstverk inspirerat av Ytterhogdalsbonaden som finns på Jamtli. Passande nog bar jag mitt fina smycke Livets träd som jag fått av Anders. Även det hämtad ur väven. 

Tunnelbanan mot Åkeshov rullade in på perrongen. Vi hoppade på och klev sedan av i Alvik. Vi gick till en jättefin park i Traneberg. Väl där hade min familj ordnat världens mysigaste picknick i solen.  Vi umgicks, pratade och barnen lekte och badade. 

Tack Carro, Dolores, Amanda, Moster Britt, Gabbie, Linnea, Hugo, Anders, Dagny och Tage för denna fina fina dag!!! 

❤❤❤🙏❤❤❤
















Karl den 12:es olika kläder. 
Bla de sista han bar i livet. 
Även hans gamla fosterhinna fanns att se.

Karl den 12:es blodiga handskar som han 
hade på sig när han skjöts i Halden.  



De kläder som Gustav III bar på 
maskeradbalen i Mars 1792. 
Samma kväll som han blev skjuten
 av Jacob Johan Ankarström. 
Kläder som funnits att beskåda på
 detta museum sedan mitten av 1800-talet. 

Gustav II Adolfs uppstoppade häst Streiff 
samt hans kläder och värja. 





























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar