onsdag 29 maj 2019

Äppelträd

Under de 11 år som vi nu bott här i Norderåsen har trädgårdsprojekten sträckt sig så långt som att vi rensat, fixat till gräsmatta, tagit ner en del träd och gamla stubbar samt planterat några träd jag fått av Anne-Lie. 

Vi har inte blivit direkt bitna av trädgårdspyssel och mest bara gjort det vi tycker varit nödvändigt. 

Men sen har jag ändå haft lite tankar och drömmar om hur en vacker trädgård kan se ut. 

Min kompis, tillika trädgårdsfantast, Anne-Lie har nu kommit med flera jättefina förslag på lite häckar, snår, lummighet osv. Hennes ideer är av sådan karaktär att det inte kommer att behövas så mycket omvårdnad framöver, klippa, rensa osv. Det är också växter som inte är av det dyraste slaget samt härdiga och tåliga här i vår region. 

Jag har börjar att gräva för både Bondsyren och Norsk brudspirea och av bara farten kom jag på hur gärna jag ville ha en radda med äppelträd parallellt med vägen upp till garaget. Äppelträd var inte billigt så vi börjar med två i år och planterar fler allt eftersom. 

Jag och barnen inhandlade ett Pirja och ett Transparente blanche. Äppelträdsorter som är tåliga och härdiga i vår växtzon. De pollinerar varandra och skall tydligen ge goda äpplen. 

Det blev så vackert redan nu och jag drömmer mig bort till vår framtida (halva) allé med knotiga gamla äppelträd längst vår uppfart. Dignande av röda och gröna äpplen eller fulla av vita äppelblommor...

Nåde den sork som ens tänker tanken att gnaga på våra äppelträd!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar