lördag 8 december 2018

Julmarknad på Jamtli

Idag åkte jag, Petra och barnen till Jamtli och den årliga julmarknaden som äger rum där. Vi träffade på några vänner både som var bland besökarna med också ett gäng som sålde grejer. 

Dagnys helgfamilj var där och sålde sina lammskinn och korvar. Min ridlärare var där med sin man och sålde förädlade köttprodukter från sin gård. Maria och LP sålde tovade saker och Zebbe sålde godsaker från Frejas bakeri. 

Höjdpunkten för Dagny var utan tvekan att titta på det ånglok som först stod inne på museets hållplats och sen tuffade iväg in mot Östersund igen och tjöt i ångvisslan. 

Det var inte jättekallt men det vräkte ner blötsnö så jag är glad att jag hade klätt på oss rejält. Vi alla hade bland annat bra ullunderställ och ullsockar. Vi alla höll oss varma och nöjda trots väderleken alla de timmar vi var där. 

Jag köpte inte så mycket. En julklapp, ett par hemstickade raggsockor i ull till Dagny, glögg och saffransbullar från Frejas bakeri samt en Hallomiburgare till lunch.

Den här marknaden är något extra och jag är så glad att vi åkte dit!  




Petra och jag. 

Tage lite drygt 3 månader. 

 
Dagny tittar fascinerat på ångloket med tillhörande tågvagnar. 




Min ridlärare säljer sina goda köttprodukter. 



LP fick jag träffa men missade Maria. 


Dagnys helgfamilj. Helena och Stefan. 



Jag och Dagny. Min äldsta och stora lilla 2-åring. ❤

Petra pratar med Tage som vaknat. 

Smarriga saffransbullar och god glögg från Frejas. 

Solen börjar dala och vi börjar bege oss tillbaka till parkeringen. 





1 kommentar:

  1. Det är så himla många fina bilder på den här bloggen! Och vad härligt med snö! Trevligare att gå på en vit julmarknad än en i regn...
    Vad är en helgfamilj?

    SvaraRadera