lördag 8 april 2017

Konst

Det nya gästrummet skall gå i lite djur och naturtema med jämtländsk touch. För en tid sedan slog det mig att det kanske skulle vara fint att ha en gammal vintageplansch med exempelvis turistreklam för Jämtland. Jag hittade några olika på nätet när jag googlade. Döm om min förvåning när jag såg att sådana posters i nyproduktion säljs i en inredningsbutik i Östersund några månader senare! 

Inte jätteofta men då och då besöker jag loppisar. Det brukar ofta hänga lite olika konstverk och ofta är det naturmotiv. Ibland är det någon tavla som tilltalar mer och istället för att ha posters på väggarna så tycker jag att riktiga oljemålningar är lite roligare (förutsatt att motivet är vackert såklart). 

Jag har hållit lite utkik efter vackra tavlor med jämtländska motiv och i veckan for vi en sväng förbi butiken Återbruket som ligger bredvid Krokoms sopstation. 

Där bland tavlorna fanns det två som stack ut och som fick följa med hem. En tavla med fjällmotiv i vårvintern (som jag tolkar den) samt en tavla där motivet är jämtländsk by en mycket kall vinterdag.

Jag kan konstatera att dessa vackra inramade orginaloljemålningar även var en smula billigare än de upptryckta planscherna. Den ena tavlan kostade 30:- och den andra 20 :-. 

De kommer att bli jättefina i gästrummet. Nu skall vi hålla utkik efter höst och sommarmotiv också. 👀




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar