fredag 21 oktober 2016

Veterinärbesök med hästarna

Så blev det återigen dags för det årliga veterinärbesöket för hästarna. Oddur får sina tänder undersökta och åtgärdade av en veterinär tillika hästtandläkare en gång per år till följd av sitt underbett. Skulle han inte få hjälp med detta skulle det kunna ge upphov till ex 
tandfickor med sekundärt foderinpackningar längre fram. Vid detta tillfälle får han också sin årliga vaccination. 

Kaisas vaccinationsintervall överensstämde inte med Oddurs men nu fick även hon sin årsvaccination så att de skall ha sina sprutor samtidigt. Det är okey att ta en spruta för tidigt men inte för sent. 

En ny lärdom när jag köpte Oddur var hur noga det var med den exakta tidsintervallen för hästar. Det får bara gå några dagar över ett år, annars måste man ta boosterdoser av vaccinet, vilket jag fick göra på Oddur första gången då tiden för den upprätthållande vaccinationssprutan hade gått ut med endast några dagar. Detta gäller främst om man vill tävla, och åka iväg med sin häst på grejer. Jag tror inte det är lika noga med den exakta tidsintervallen på hundar. 

Så nu när Oddur skulle få sina tänder fixade så tyckte jag det var bra att även få Kaisas tandstatus undersökt och eventuellt tillfixad. Det visade sig att hon hade en vargtand i munnen. Så det första som gjordes var att veterinären och hästtandläkaren Caroline drog ut den. Dom kan annars ge upphov till irritation när man börjar med inridning och stoppar in bett i munnen. De absolut flesta hästar har sina vargtänder utdragna. 

Sedan berättade Caroline att Kaisa såg fin ut i munnen och i bettet. Det kan vara bra att även hon får en liten översyn en gång per år som unghäst, men att hon senare kanske kan kollas och fixas mer sällan. 

Kaisa har fått lugnande spruta och får här ytterligare en spruta 
med lokalbedövning inför att dra ut vargtanden. 

Vargtanden är den främre lilla runda tandplutten. 
Vargtänderna är placerade ungefär där bettet sedan 
kommer att ligga och ger därför ofta upphov till 
irritation i samband med bettanvändning, 

Oddur har fått munnen urspolad och skall nu få några vassa tänder slipade. 
Dessa tänder slits inte normalt pga hans underbett.

Mina kompanjoner hos veterinären. 


Det slog mig när vi for att jag och Anders satt fram i bilen. Dagny satt i sin barnstol i baksätet. Hundarna satt i hundburarna i bagageutrymmet och i transporten bakom bilen stod Oddur och Kaisa. Det var första gången hela familjen Rasmusson var iväg på en tur tillsammans.  : D 

Jag är mycket nöjd med besöket på Solbergs veterinärmottagning i Fyrås söder om Hammerdal. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar