söndag 31 maj 2015

På tur med Norskar

Idag tog jag en pause i målandet och begav mig ut med Oddur på en ridtur. Vi fick sällskap av fyra trevliga tjejer och fyra fina Norska Fjordhästar. Det var så skönt att komma ut! Vi skrittade mest och klättrade en del. 

Lite kuriosa om Fjordhästen hämtat från Fjordhästföreningens hemsida: 

Fjordhästen hör till en av världens äldsta och renaste hästraser. Den härstammar från västra Norge där man avlat på hästar sedan vikingatiden. Den oländiga terrängen kan vara orsaken till att fjordhästen i liten grad korsats med andra raser och därigenom har kvar så mycket av den ursprungliga typen både till utseende och temperament. 

Fjordhästen har präglats av de karga och tuffa levnadsförhållandena i de norska fjällen och har därigenom fått egenskaper som stark konstruktion, bra terrängsinne, härdighet, lättföddhet, god fruktsamhet, bra lynne, sund och hållbar. 

Fjordhästen skall vara både lätt och smidig trots sin kraftiga kropp. Den skall vara både lugn och framåt på samma gång. 

Förr användes fjordingarna främst inom jord- och skogsbruket samt att bära packning och dra vagnar. På senare år avlar man även mot att möta behovet av en allsidig nöjes, tävlings och familjehäst. 

Fjordhästar har alltid legat mig varmt om hjärtat enda sedan jag var liten och fick åka på ridläger. Min lägerhäst var en underbar fjording som hette Bamse. Några av barndomens ridskolefavoriter var även de fjordingar. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar