måndag 30 maj 2011

Sökkurs

I helgen har jag och Norma, plus två schäfrar och en tollare med mattar deltagit i en intensiv sökkurs.

Det var så gaaaalet roligt!!!

Det känns som att jag och Norma fick en massa bra grejer att fortsätta öva på för att komma framåt. Tekniker för hur jag kan få henne att ta sökrullen, tips för att få henne mer korrekt under söken, och komma till mig / passera mig nära, efter varje utskick / sökrundor.

Går inte in vidare på detaljer, men nu är jag mega taggad att fortsätta träna denna roliga gren, som även Norma uppskattar till tänderna!












Kort om sök:
En bruksgren där hunden skall hitta figuranter (männiksor) som befinner sig gömda ute i terrängen, genom att med nosen i vädret (högt) söka av ett specifikt område, i ett speciellt system. Därefter komma tillbaka till föraren och tala om i fall någon är funnen genom att ta en rulle i munnen som tecken på detta, och sedan kopplas och visa föraren ut till figuranten.
Alternativt skälla ute vid den upphittade figuranten så att föraren kan lokalisera figurant plus hund.

3 kommentarer:

  1. Ska bli spännande att få en proffslektion imorgon av er allesammans :) Härliga bilder på hundarna. Norma verkligen studsar fram i skogen :p

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder på taggade hundar :-)
    När jag gick bruks med Poppan i Töreboda fick vi se en uppvisning av personsök. Otroligt imponerande.

    SvaraRadera
  3. Vintertass: Vi får köra detta i hundgruppen, hoppas vi båda har möjlighet att delta nästa gång. Det var väldigt trevligt idag. :)

    Christina: Tack, jag tycker också de utstrålar taggade hundar. Personsök är en väldigt häftig gren, som vi båda dessutom tycker är jätte roligt!

    SvaraRadera