onsdag 10 november 2010

Radio Nord

Igår lyssnade jag på ett spännande program om Radio Nord på den jämtländska radiostationen Radio Krokom.

Radio Nord var en piratradiostation som sände bl.a populärmusik under början på 60-talet från en båt utanför svenskt vatten.

Sveriges radio var inte glada åt den nya konkurrensen, och dåtidens politiker stiftade en lag som gjorde att Radio nord fick avsluta sin station trots dess stora popularitet bland svenska folket.

Hur som, något jag reagerade på var, att tydligen hade någon motståndare till Radio Nord uttryckt sig på så vis att "Hela den svenska demokratin var hotad".

GALET! Eller hur!

Om ni blev nyfikna och vill läsa mer om Radio Nord kan ni bl.a göra det här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Radio_Nord

4 kommentarer:

  1. Det var en häftig båt det där ;-)

    SvaraRadera
  2. Christina: Ja det är så jag har uppfattat det... :-D Hade jag levt på början av 60-talet hade jag varit en självskriven lyssnare. Mitt livs tre mest lyssnade radiostationer är nog Vinyl 107, innan den blev allt för uttjatat, därefter ljöd Rockklassiker frekvent i mina öron, och sedan Jämtlandsflytten är det radio krokom som ljudar i vardagens bakgrund.

    SvaraRadera
  3. Vilken snygg och proffsig hemsida du har Emma, riktigt bra utformad och fina färger!!! Puss...

    SvaraRadera
  4. Karin: tackar och bockar :-)

    SvaraRadera