fredag 7 maj 2010

Kor

Jag och mina klasskamrater Eva och Sandra har ägnat flera dagar denna vecka till en laboration i kursen Djurvälfärd. Vi fick kor i lösdrift att arbeta kring. Vi har spanat en del i fjöset, antecknade vad vi såg och sedan har vi skrivit, skrivit och skrivit. Självklart har vi behövt läsa en väldig massa innan vi satte igång med skrivandet. Nu är iallafall arbetet inlämnat och vi skall nu sätta igång med nästa koarbete! :-D
Visst är hon fin!?

Jag och Fröken Nyfiken

Ser ni också alla snöflingor!?

Sandra med kompis

s/v

Sandra fann en till kompis :)

Våra anteckninsblock luktade nog spännande... :)

4 kommentarer:

  1. Kor har så vackra och kloka ögon! Vilket roligt projekt ni har!

    SvaraRadera
  2. Det verkar vara en riktig drömutbildning du går! Vad ska nästa koarbete handla om?

    SvaraRadera
  3. Varför ser man alla snöflingor? Har hon en sådan hud? eller är de photoshoppat ;-)

    SvaraRadera
  4. Karin på FOX: Ja verkligen kul! Detta arbete nr två tänkte jag först skriva kring hund, hundgårdanvändning, och djurskyddslagen, med tesen: är hundägare med hundgård medvetna om vad djurskyddslagen säger, och följs den? men nu faller lotten på kor istället. :-)

    mossfolk: det är en höjdarutbildning som jag trivs jätte bra med! Nästa ko arbete skall handla om hurvida SLB-korasen har, eller inte har fått kroppsliga/fysiska åverkningar till följd av att aveln länge prioriterat stora mjölkmängder. Alltså, om och isåfall hur.

    Eva H-höjden: Hon hade verkligen dessa snöflingemönster i pälsen. Hästar kan också ha det och då kallas det för att de är Apelkastade. En av våra lärare berättade tidigare i år att dessa fläckar på hästar är s.k Må-Bra-Fläckar, förhopningsvis kanske det samma gäller för kor. Alla hästar jag rider här i byn är apelkastade, jag ser fläckarna även i de vita fälten på skäcken :-)

    SvaraRadera